Slider09
Slider08
Slider07
Slider06
Slider05
Slider04
Slider03
Slider02
Slider01
previous arrow
next arrow

Onderwerp: Wiel, V

Onderwerp: Wiel, Velg, Naaf; Mavic Ksyrium Elite; oordeel: positief, maar …

Mijn JJ werd geleverd met Mavic Ksyrium Elite wielen. De eerste ervaringen waren zeer positief: zeer lichte wielen binnen hun prijsklasse, erg strak, erg licht lopend, weinig platte spaken dus weinig luchtweerstand (al maakt dat met onze snelheden niet uit, maar toch leuk) en mooi om te zien, maar dat is persoonsgebonden. Verder vond ik het elegant dat de functies van “normale” lagers (draaien & zijdelingse speling) bij de Mavic naven strikt gescheiden zijn zodat het bijstellen van zijdelingse speling zelfs met een gemonteerd wiel mogelijk is. Af fabriek waren de wielen zo gespaakt dat bijstellen na de eerste 1000km en ook daarna niet nodig was.

Velg

De eerste aarzeling kwam toen na zo’n 25000km, bij het vervangen van de (originele) remblokjes de velg van het achterwiel behoorlijk uitgesleten bleek te zijn en vervanging van het wiel noodzakelijk was. Dat was me nog nooit overkomen. Vanwege de esthetiek, en omdat het voorwiel toch ook niet vrij was van slijtage,  een complete identieke nieuwe Ksyrium Elite wielset gekocht. Ook bij deze wielset bleek de velg van het achterwiel na 10000km al duidelijk zichtbare sporen van slijtage te vertonen en na 20000km (nog niet het einde van het werkzame leven van dit wiel, maar eind wel in zicht) besloten het wiel als reservewiel te gebruiken. Ook deze keer was het wiel dus bijna versleten voordat de remblokjes aan vervanging toe waren. De enig redelijke verklaring lijkt dat aluminium remlaag op de KE velg nogal zacht is in vergelijking met Shimano remblokjes (originele en Dura Ace vervanging).

Op basis van de “eerste” naaf en een losse Mavic KE velg een nieuw wiel laten spaken, waarmee nu zo’n 9000km is afgelegd met zachtere BBB remblokjes. Hoewel het te vroeg is om definitieve conclusies te trekken, lijkt de slijtage van de velg duidelijk verminderd te zijn (voor de volledigheid: de BBB remblokjes gaan dus geen 25000km mee maar daar kan ik goed mee leven).

Naaf

Zoals zoveel fabrikanten geeft Mavic hoog op over het feit dat zijn naven voorzien zijn van ïndustrielagers. Met mijn industrie achtergrond verwacht ik dan min of meer het eeuwige leven voor zulke naven, want in de (mijn) industrie wordt ontworpen voor een technische levensduur van zo’n 20-25 jaar, groot onderhoud eens in de 3-4 jaar en vervanging van olie/vet toch zeker niet vaker dan eens per 3-6 maanden ofwel 2200-4400 uur. Bij een zeer ontspannen 25km/u op de fiets zou zo’n onderhoudsinterval overeenkomen met 55000 – 110000 km, m.a.w. het eeuwige leven.

De naven van de voorwielen voldoen tot op heden aan de verwachtingen; ook met de naaf van het eerste achterwiel geen problemen (wel later bij hergebruik in het 3e achterwiel, maar daarover later). Ook over de rollagers van het tweede achterwiel niets dan lof.

Echter het “lager” voor het afstellen van de zijdelingse speling aan de freewheel kant (twee platte ringen, 1 in de naaf, 1 op de freewheel-body) gaf meer problemen die zich manifesteerden als bij snelle afdalingen (>50km/u) de benen werden stilgehouden: een uiterst irritant en zeer luid geluid alsof er iets geweldig aansleept plus vibraties in het frame die ook op het zadel goed voelbaar zijn. Het duurde wel even voordat het duidelijk was dat dit “lager” de oorzaak was, maar daarna was de remedie snel gevonden: vet (en geen olie zoals Mavic voorschrijft) op het contactoppervlak tussen beide ringen. Ook het “eerste” lager begon dezelfde verschijnselen te vertonen toen het werd hergebruikt in het derde wiel zoals sommigen van jullie zich misschien nog herinneren van de GBBT 2011; ook daar bleek een beetje vet tot op heden de juiste remedie. M.a.w. nog steeds tevreden over de lagers, al vind ik dat de term industrielagers ongepast.

Oordeel: ik vind Mavic Ksyrium Elite wielen nog steeds aanraders in hun prijsklasse, maar er moeten wel een paar voorzorgen in acht worden genomen: de belangrijkste is uiteraard het gebruik van zachte remblokjes en die voorzorg zou ook wel eens voor andere hightech wielen kunnen gelden. (ik ga er wel vanuit dat Shimano ervoor gezorgd heeft dat hun wielen wel bestand zijn tegen hun eigen remblokjes, maar in welke mate dat ook geldt voor andere merken is mij niet duidelijk ).

Link: Mavic is op zijn openbare website niet al te scheutig met detail informatie over hun producten en als je niet weet wat je te wachten staat is er nogal wat durf voor nodig om toch de gereedschapskist te pakken, maar er is een oplossing: Mavic heeft een “beschermd” gedeelte van hun website met veel meer detail en daar kom je via: http://www.tech-mavic.com/tech-mavic/technical_manual/data/logon.php waarbij je dan de volgende inloggegevens nodig hebt: username:  mavic-com, password: dealer (de link werkte nog toen ik hem controleerde, maar of Mavic dit zal blijven toestaan is aan hun).