Slider09
Slider08
Slider07
Slider06
Slider05
Slider04
Slider03
Slider02
Slider01
previous arrow
next arrow

Onderwerp: Banden;

Onderwerp: Banden; ProRace, Ultremo, 4000 4-Season, 4000S, … ; oordeel: 4000S

ik heb net weer een ruime 50km toegevoegd aan het toch al niet onaanzienlijke aantal van 11000 die de voorband er al op had zitten; een aardige gelegenheid om mijn ervaringen met verschillende banden in chronologische volgorde de revue te laten passeren.

Michelin ProRace: mijn JJ was af fabriek afgemonteerd met Michelin ProRace buitenbanen en latex binnenbanden, blijkbaar in een poging om een zo laag mogelijke rolweerstand te verzekeren. De prijs die daarvoor moest worden betaald zat hem in de verbluffend korte levensduur van deze band, die binnen 3500km aan vervanging toe was. Misschien dat dat aanvaardbaar is in de Formule 1 van het fietsen, maar deze eenvoudige toerfietser was niet onder de indruk van de balans tussen snelheid en levensduur, dus voor mij: Exit ProRace; ik heb dan ook geen ervaring met de opvolgers ProRace2 en ProRace3.

Michelin Krylion: deze band zit aan het andere einde van de schaal; het is een stugge, slijtvaste band die duidelijk niet is gebouwd voor maximale snelheid. Ten opzicht van de ProRace lag de gemiddelde snelheid zo’n 1km/u lager, al zullen de statistici, terecht, zeggen dat deze observatie de 95% betrouwbaarheidstoets niet kan doorstaan; als gemiddelde gebruiker neem ik dan maar genoegen met 90 of 85% betrouwbaarheid en het gevoel tussen de oren. Na enkele goede ervaringen dus toch maar weer op zoek naar een ander compromis tussen snelheid en levensduur in de vorm van de

Schwalbe Ultremo: om deze band van een “extra” kwaliteitslabel te voorzien, wordt  door de fabrikant benadrukt dat de band handgemaakt is. In mijn ervaring uit dat handgemaakte zich vooral in een zeer wisselende performance.De eerste ervaringen waren redelijk positief met 9000km voor de voorband en 5000km voor de achterband, maar daarop volgde 3600 en vervolgens 3100km voor de achterband, met een uiterst beperkte lekbescherming; met andere woorden nog slechter dan de Michelin ProRace en dus dezelfde conclusie: Exit Ultremo en dus ook geen ervaring met de nieuwe Ultermo

Continental GrandPrix 4000 4-Season: de ervaring met deze band is gebaseerd op eenmalig gebruik als achterband omdat de 4000S niet beschikbaar was; echter met 9500km voor de achterband is het wel een uitstekende levensduur: ik gebruik typisch 2 voorbanden tegen 3 achterbanden, zodat dit vertaald naar voorbanden overeenkomt met een kleine 14000km. In de tussentijd echter een aantal 4000S banden aangeschaft zodat het tot nu toe bij een incidentele observatie blijft; volgens Conti heeft de band een hogere rolweerstand dan de 4000S.

Continental GrandPrix 4000S: ook bij deze band vind je op de verpakking de aanmoedigende opmerking dat de band handgemaakt is; gelukkig betekent dit bij deze band niet dat de levensduur aan de roulettetafel wordt bepaald: de ervaringen tot nu toe: voorbanden: 10000, 11000 en 11060 (maar nog vele km’s te gaan) en voor de achterbanden: 6600, 6000 en 3700 (en still going strong). Bovendien moet ook de rolweerstand wel laag zijn (zoals regelmatig ook in de bandentest van het blad Fiets wordt vastgesteld) want recent heb ik met deze banden mijn op een na hoogste gemiddelde snelheid ooit gehaald en dan ook nog met butyl-binnenbanden.

Conclusie: er is veel voor nodig om mij van deze band (4000S) af te krijgen.

Tip van Maarten: als je de band zo monteert dat de slijtage-indicator bij het ventiel zit, kun je makkelijk (bijv, bij het oppompen) de slijtage in de gaten houden.