Slider09
previous arrow
next arrow

Venlo heen en weer

Zo, het Onbekende Genootschap binnen Club Bello, bekend onder de naam B2D, heeft de missie naar Venlo, zondag heen en maandag terug, voltooid. Zondagmorgen rond 9.00 uur  arriveerden in de v.d. Waalslaan twee elektrische bolides, geladen met Bello ’s uit Dieren West, bij name: Fred, Harry en Rijck, de laatste  als animator van deze tochten, met hun uitermate geavanceerde racefietsen.

Schrijver dezes moest het dus in zijn eentje als Oost-Bello klaren met dit gezelschap, omdat Rocus door een ongelukkig val met de racefiets verstek moest laten gaan. Een aderlating van belang natuurlijk. Maar gelukkig was Harry deze editie deelnemer en konden we toch met vier man op pad.

Na koffie met appeltaart van Pia vertrok het gezelschap rond half tien door de “achterdeur”, want de wessies wilden natuurlijk wel even de Posbank over. De eerst  uitgezette route liep over Millingen aan de Rijn. Maar door het uitvallen van de pont werd het plan gewijzigd met een route over Nijmegen. Daarom was de koffiepauze gepland in Bemmel, waar we na 33 km. op het dorpsplein een leuke pleisterplaats vonden. En dat valt op zondagmorgen, zoals we allen weten, nog niet zo mee.

Met de ruimste wind vervolgden wij onze tocht naar het zuiden. De temperaturen liepen snel op en de rest van de dag fietsten we in de volle zon in temperaturen tussen de 33 en 35 graden. Maar met de rijwind en rustig fietsend, was het prima te verdragen.

Na zo’n 70 km. belandden we in Bauernhof Mönichshof in Goch. Een tot restaurant omgebouwde veehouderij. Uit de uitgebreide lunchkaart wist iedereen wel een goede keus te maken die met veel water, met en zonder bubbels, werd verorberd. Van het advies van kenners om bij dit warme weer veel te drinken werd goed gebruik gemaakt.

Om tot Venlo te geraken waren nog zo ‘n 50 kilometers te gaan. Kilometers op de grens van ons land en Duitsland en we fietsten zowaar op enig moment op de Grensweg. Een wereld waar Jan Steegh is opgegroeid. Een tuindersgebied met veel kassen waar Jan is opgegroeid en gevormd.

Voor Rijck verliep de laatste 50 kilometer niet zo plezierig omdat hij voortdurend last kreeg van krampverschijnselen in zijn rechterbeen. Maar uiteindelijk kwamen we toch op de plek die Rijck zorgvuldig had uitgezocht. Het Bilderberghotel De Bovenste Molen aan een rustieke vijver aan de rand van Venlo. Na een paar biertjes, het stallen van de fietsen, GBBT wise in een vergaderkamer, werden de kamers opgezocht en konden we ons gaan opfrissen en de wasjes gaan doen.

Het was maar een geluk dat Rijck gereserveerd had voor het diner want het restaurant was bomvol. Met een prima maaltijd met opvallend weinig alcoholgebruik, sloten we de eerste dag af en begaven we ons te bedde, wetend dat het een klamme, zweterige nacht zou worden. Maar gelukkig bracht ook de volgende dag de douche ons opgefrist aan het ontbijt. Op het terras, maar zonder de verschroeiende zon van de vorige dag. Het beloofde lekker fietsweer te worden, temeer omdat de wind naar zuidelijke richting was gedraaid en we dus wederom met de wind mee de terugreis konden aanvaarden.

Na een zoektocht naar de Garmin van Fred, die boven water kwam nadat wij al en poosje onderweg waren en het hotel belde dat hij was gevonden, reden we door de stad Venlo richting het noorden. Is het al moeilijk om op zondagmorgen een koffietent te vinden, op maandag is het zowaar nog beroerder. Met als gevolg dat we in Weeze op het vliegveld terecht kwamen. En dat is nu niet de meest inspirerende omgeving. Dus snel vertrokken op weg naar Kleef, waar we hebben geluncht en via de brug bij Emmerich in het Bello fietsgebied terecht kwamen. Even doorzetten, en dat kon gelukkig omdat Rijck van zijn krampverschijnselen verlost was, en Dieren kwam in zicht. Om iets na 16.00 uur stalden we onze fietsen in de v.d. Waalslaan.  Na koffie en een douche aldaar namen we afscheid van elkaar na een mooie en gezellige editie van de B2D.

Hopelijk komen ook de GBBT deelnemers met deze ervaring terug. Veel plezier en succes mannen!

Data: 128 en 117 km., gemiddeld ten naaste bij 22,5 km., ( B2D niveau ) en  384  en 201 hm.