Slider09
Slider08
Slider07
Slider06
Slider05
Slider04
Slider03
Slider02
Slider01
previous arrow
next arrow

De laatste 5 Technische Nieuwsberichten

  • Het boek waar Willem

    Het boek waar Willem in zijn verslag van vandaag (#733) aan refereerde is het boek "Bicyling Science, 3rd edition". Het is een boek over de natuurkundige principes van de fiets (in al zijn verschijningsvormen), de materialen waaruit een fiets is opgebouwd en voor een klein deel zijn berijder. Het is nadrukkelijk geen reparatienaslagwerk. Omdat mijn kopie bij Ferry ligt, volsta ik hier met de samenvatting door de uitgever. Wellicht dat geïnteresseerde Oost-Bello’s een dealtje met Ferry kunnen maken om het boek door te bladeren alvorens tot aanschaf te besluiten want enige natuurkundige achtergrond is wel een voordeel bij het lezen van dit boek.



    Bicycling Science, 3rd Edition by David Gordon Wilson

    The bicycle is almost unique among human-powered machines in that it uses human muscles in a near-optimum way. This new edition of the bible of bicycle builders and bicyclists provides just about everything you could want to know about the history of bicycles, how human beings propel them, what makes them go faster, and what keeps them from going even faster. The scientific and engineering information is of interest not only to designers and builders of bicycles and other human-powered vehicles but also to competitive cyclists, bicycle commuters, and recreational cyclists.

    The third edition begins with a brief history of bicycles and bicycling that demolishes many widespread myths. This edition includes information on recent experiments and achievements in human-powered transportation, including the "ultimate human- powered vehicle," in which a supine rider in a streamlined enclosure steers by looking at a television screen connected to a small camera in the nose, reaching speeds of around 80 miles per hour. It contains completely new chapters on aerodynamics, unusual human-powered machines for use on land and in water and air, human physiology, and the future of bicycling. This edition also provides updated information on rolling drag, transmission of power from rider to wheels, braking, heat management, steering and stability, power and speed, and materials. It contains many new illustrations.

    About the Author

    David Gordon Wilson is Professor of Mechanical Engineering Emeritus at the Massachusetts Institute of Technology. He is the coauthor of the first two editions of Bicycling Science and was the editor of the journal Human Power from 1994 to 2002.

     
     
  • Camelbak voor voor

    Camelbak voor voor minder:

    Bidon tijdens mountainbiken is vaak vies (en met te weinig inhoud). Drinken mee op de rug is een goede oplossing voor dit probleem.
    Goedkoop smal rugzakje met daarin een zelf gevulde PET fles (any petfles) met daarop een slangetje met mondstuk van Rose (art. 694704-1 voor rond 14 euro) voldoet uitstekend. Slangetje na ieder gebruik even doorspoelen en nieuwe (gebruikte/lege) PET fles nemen als fles vies wordt. Gepruts met het reinigen van ontoegankelijke zakken die schimmelen, etc. wordt hiermee vermeden.
  • Onderwerp: Zadel,

    Onderwerp: Zadel, Fizik Arione; update; oordeel nog steeds negatief

    voor de volledigheid en ter afsluiting van dit onderwerp: Na ruim drie-en-een-halve maand (zie TechNieuws # 4 heeft het Fizik (of liever de importeur AGU) behaagd een antwoord te geven en dat luidt volgens mijn fietsenmaker

    Quote

    de importeur heeft het zadel bekeken en ze geven geen garantie omdat de fabrieksgarantie termijn van een jaar verstreken is.

    unquote

    Ik vind dat wel een heel beperkte opvatting van productaansprakelijkheid, te meer omdat er veel problemen met dit zadel zijn (geweest?); einde van Fizik voor mij dan.

     
  • Hij is er weer: de b

    Hij is er weer: de beklimmingscalculator (zie onder Alles over GBBT). Enkele jaren geleden heb ik deze ontwikkeld voor de BELLO-website, maar na een aantal wijzigingen was deze verdwenen. In de komende tijd wordt deze calculator (als ik nog even gelegenheid heb) verder uitgebreid met een grafisch hoogteprofiel.
    Wil je een speciale klim zien, stuur mij dan een Excelbestand met het profiel van deze klim. In de linker bovenste cel moet een omschrijving van de klim staan (welke klim en van waaruit). Op de volgende rijen dan (per kilometer) in de linker kolom de hoogte en in de tweede kolom (indien van toepassing) de plaatsnaam bij de betreffende kilometer. Ik zal het betreffende bestand dan z.s.m. op de website zetten.
     
  • Onderwerp: droge s

    Onderwerp: droge smering, Finish Line Ceramic Wax; oordeel: niet voor mij

    Na mijn zondagmiddagritje op de racefiets het totaal van 2000km met de ketting overschreden (zie TechNieuws # 10). Voordat ik de ketting ga schoonmaken en smeren, toch eerst maar even meten en ja, na slechts 2030km heeft de ketting al een slijtage van meer dan 0.75%. Dit is met grote afstand het slechtste resultaat sinds ik kettingslijtage ben gaan bijhouden en een duidelijk bewijs dat een smeerinterval van 250km bij gebruik van Ceramic wax (en mogelijk ook andere “droge” smeermiddelen) veel te lang is. Als je de voordelen van droge smering toch belangrijk vindt, gebruik dan een veel korter interval, bijv. elke 100km, of misschien zelfs na elke rit. Ik vind dat echter zo onaantrekkelijk, dat droge smering voorlopig in de ban gaat en daar pas weer uit komt als er redelijk overtuigende aanwijzingen zijn dat andere droge smeermiddelen veel beter presteren.

    Om verder slijtage aan de cassette te voorkomen (die nu hopelijk 3 kettingen mee kan), heb ik de ketting inmiddels vervangen, gesmeerd met Cyclon MTB Wet Lube, met de bedoeling ook met dit smeermiddel een smeerinterval van 250km aan te houden; ben nu nog vol goede moed en zal t.z.t. berichten over het behaalde kilometrage.

     

Wil je een nieuwe technische bijdrage op de website zetten, stuur dan een e-mail naar:
clubnieuws@clubbello.nl en verstuur het liefst vanaf jouw e-mailadres dat bij club BELLO bekend is.

Begin de titel van je bijdrage (vakje ‘Onderwerp’) altijd met: [Technieuws] met daarachter de titel.
Bijvoorbeeld: [Technieuws]Bandentest.

Voeg, indien gewenst, in de tekst van de e-mail afbeeldingen en/of foto’s toe.