Slider09
Slider01
previous arrow
next arrow

Ritje Wageningen (maar niet terug over de dijk)

Om 8.30 uur 10 man bij de Spar. In willekeurige volgorde staan daar Ton, Henk, Ruud, Rocus, Roel, Meindert, Wiebe, Ferry, Pieter en schrijver dezes. Iemand roept dat we naar Wageningen gaan en omdat het daarna qua alternatieve bestemming stil blijft, wordt dat het doel van de tocht. Heen volgen wij de bekende wegen waarbij opvalt dat het fietspad langs de A 50 is omgetoverd tot een biljardlakenglad asfalt parcour. Op de berg in Wageningen is het goed toeven. Mijn maximale dobbelsteenscore tovert een brede grijns op Pieters gelaat. Mij wordt verzekert dat het niets persoonlijks is. Ferry fluistert tijdens de koffie dat hij niet over de dijk terug wil ivm tegenwind. Zijn roep om een alternatieve terugweg vindt elders gehoor. Ook bij Pieter, hoewel op dat moment nog niet duidelijk is of zijn bijdrage wel gaat over de route terug. Vlak voor vertrek blijken de verteringen te zijn voldaan door Roel ivm zijn aanstaande verjaardag. Voordat de terugtocht wordt aanvaard klinkt passend gezang over het terras. Om de tegenwind wat te compenseren en ons voor te bereiden op Spanje rijden we onder andere de Italiaanse weg omhoog om ook daarna telkens iets klimmend en dalend weer richting Arnhem te gaan. Ton slaat af in Oosterbeek, aan het einde van de Koningsweg gaat Ruud rechts en de rest links. Bovenaan de Schaapsallee rijden Meindert, Rocus, Wiebe en Roel naar links. Even verder rijdt Henk naar rechts en daalt een over gebleven drietal de Lange Juffer af. Eenmaal beneden rijd ik terug naar Rheden de in de zomerzon langzaam opgeloste groep Bello's definitief achter mij latend. In Ellecom passeert Ruud mij in tegengestelde richting. Om de 100 km vol te maken rijdt ik bij het Rozenbos nog omhoog om vervolgens via de Posbank naar huis af te dalen. Heerlijke tocht met dito gezelschap en temperatuur!