Slider09
Slider08
Slider07
Slider06
Slider05
Slider04
Slider03
Slider02
Slider01
previous arrow
next arrow

Onderwerp: Light w

Onderwerp: Light weight comes at a price

 

Willem, je hebt me toch weer verrast met de snelheid waarmee je deze rubriek hebt toegevoegd aan de website. Hierbij alvast een eerste bijdrage.

Zoals sommigen van jullie wel weten, noteer ik mijn ritjes in een eenvoudig spreadsheet met gegevens over datum, afstand, tijd etc. Met een heel klein beetje meer moeite is daar een hoop extra informatie uit te halen, nl. hoe lang gaat een band mee of een ketting en is dat afhankelijk van het type band of de smering van de ketting etc. En omdat ik in een vorig leven researcher ben geweest, leek het mij logisch om die paar extra zaken dan ook te noteren, vooral omdat mijn nieuwe (en huidige) racefiets (Jan Janssen Magic) vele malen meer onderhoudsgevoelig blijkt te zijn dan zijn beide voorgangers (Magneet Sprint ±20jaar en Koga Gents Racer ±10jaar).

In het kort: bij beide vorige fietsen bleef het onderhoud beperkt tot het incidenteel vervangen van een ketting en cassette, terwijl bij de Jan Janssen vrijwel alleen de groep en het stuur nog niet zijn vervangen. Enig inzicht in het slijtagepatroon is dus met name voor de huidige generatie lichtgewicht fietsen (zeg 7-8kg) veel interessanter dan bij de vorige generaties stalen fietsen van 9-10kg. Bovendien heb ik nu meer tijd dan tijdens mijn werkzame leven en naast de spieren moet toch ook de geest bezig gehouden worden. De eerlijkheid gebied wel om te zeggen dat ik deze extra zaken pas ben gaan bijhouden toen de onderhoudsgevoeligheid van de JJ Magic niet langer ontkend kon worden.

In de komende bijdragen zal ik mijn bevindingen melden en stel voor daar voorlopig de volgende indeling bij het onderwerp te gebruiken: Onderdeel, Merk, Type (indien van toepassing) zodat de informatie straks bij een rijk gevulde portefeuille toch snel kan worden teruggevonden.

Omdat bij mijn weten verder geen van de Bello’s op een JJ racefiets rijdt, hier heel in het kort mijn ervaringen om bovenstaand onderwerp te verduidelijken:

  •   Aanschaf april 2006; gereden oktober 2011 ca. 55000km
  • Sindsdien vervangen, anders dan ketting/cassette/banden/remblokjes en kettingblad (voor de volledigheid: geen van deze onderdelen is ooit vervangen op beide andere fietsen):

o   Frame: na ca. 4 jaar beginnende scheur in schuine buis, vlak bij balhoofdbuis. Nieuw frame duidelijk ander design in dit gebied (ziet er nogal lomp uit) maar gelukkig ook veel minder gevoelig voor shimmyen

o   Zadel: 2* vervangen

o   Wielen: voor 1*, achter 2*

o   Bracketlagerscups: 1*

Zoals gezegd zullen er andere bijdrages volgen; alvast excuses voor het laten vollopen van jullie inboxen, maar denk toch dat het voordeel van bovengenoemde indeling op langere termijn groter is dan het nadeel van extra notificaties het korte termijn; en na het dumpen van de ervaringen tot nu toe wordt ook dat vanzelf beter.