Slider09
Slider08
Slider07
Slider06
Slider05
Slider04
Slider03
Slider02
Slider01
previous arrow
next arrow

Magnetisch ventieldopje

Af en toe word je blij van nieuws dat iemand een elegantere oplossing heeft gevonden voor een bestaand probleem. Fietscomputers hebben magneetjes nodig voor de snelheids- en cadans-sensoren. Voor de cadans bestond er al langer een klein rond magneetje dat je (magnetisch uiteraard) aan de binnenkant van de crank op de as van de trapper kon bevestigen; zo was je definitief verlost van de ontsierende tie-wraps die anders nodig waren voor de bevestiging van het magneetje.
Dit voorjaar kwam Schwalbe een magnetisch ventieldopje dat de karakteristieke spaakmagneet zou kunnen vervangen, waardoor je fiets er toch weer wat fraaier uit ziet. Meteen besteld uiteraard en na de nodige vertraging in levertijd voor de zomer nog gemonteerd.
Bij de montage werd al duidelijk dat het magneetje niet al te sterk was (om geen sterkere woorden te gebruiken); de plaatsing van de sensor werd daardoor uiterst kritisch en de afstand tussen sensor en magneetje idem dito, maar na een hoop gepiel werkte het naar behoren. Tot vandaag dus, want toen ik na een lekke band de binnenband had vervangen door een binnenband met dezelfde ventiellengte, maar van een ander merk, bleek er toch voldoende “speling” te zijn in de maatvoering om ervoor te zorgen dat vanaf dat moment de snelheidssensor het magneetje niet meer zag langskomen. Met ander woorden: inmiddels ben ik wat minder blij; het magnetisch ventieldopje was en is m.i. nog steeds een goed idee, maar de uitvoering van Schwalbe laat te veel te wensen over. Inmiddels ben ik weer over op de vertrouwde spaakmagneet in de hoop dat iemand in de toekomst tot een betere uitvoering komt.