Slider09
Slider08
Slider07
Slider06
Slider05
Slider04
Slider03
Slider02
Slider01
previous arrow
next arrow

KMC 10-speed ketting

Onderwerp: Light weight comes at a price
 
Willem, je hebt me toch weer verrast met de snelheid waarmee je deze rubriek hebt toegevoegd aan de website. Hierbij alvast een eerste bijdrage.
Zoals sommigen van jullie wel weten, noteer ik mijn ritjes in een eenvoudig spreadsheet met gegevens over datum, afstand, tijd etc. Met een heel klein beetje meer moeite is daar een hoop extra informatie uit te halen, nl. hoe lang gaat een band mee of een ketting en is dat afhankelijk van het type band of de smering van de ketting etc. En omdat ik in een vorig leven researcher ben geweest, leek het mij logisch om die paar extra zaken dan ook te noteren, vooral omdat mijn nieuwe (en huidige) racefiets (Jan Janssen Magic) vele malen meer onderhoudsgevoelig blijkt te zijn dan zijn beide voorgangers (Magneet Sprint ±20jaar en Koga Gents Racer ±10jaar).
In het kort: bij beide vorige fietsen bleef het onderhoud beperkt tot het incidenteel vervangen van een ketting en cassette, terwijl bij de Jan Janssen vrijwel alleen de groep en het stuur nog niet zijn vervangen. Enig inzicht in het slijtagepatroon is dus met name voor de huidige generatie lichtgewicht fietsen (zeg 7-8kg) veel interessanter dan bij de vorige generaties stalen fietsen van 9-10kg. Bovendien heb ik nu meer tijd dan tijdens mijn werkzame leven en naast de spieren moet toch ook de geest bezig gehouden worden. De eerlijkheid gebied wel om te zeggen dat ik deze extra zaken pas ben gaan bijhouden toen de onderhoudsgevoeligheid van de JJ Magic niet langer ontkend kon worden.
In de komende bijdragen zal ik mijn bevindingen melden en stel voor daar voorlopig de volgende indeling bij het onderwerp te gebruiken: Onderdeel, Merk, Type (indien van toepassing) zodat de informatie straks bij een rijk gevulde portefeuille toch snel kan worden teruggevonden.
Omdat bij mijn weten verder geen van de Bello’s op een JJ racefiets rijdt, hier heel in het kort mijn ervaringen om bovenstaand onderwerp te verduidelijken:
  • Aanschaf april 2006; gereden oktober 2011 ca. 55000km
  • Sindsdien vervangen, anders dan ketting/cassette/banden/remblokjes en kettingblad (voor de volledigheid: geen van deze onderdelen is ooit vervangen op beide andere fietsen):
    • Frame: na ca. 4 jaar beginnende scheur in schuine buis, vlak bij balhoofdbuis. Nieuw frame duidelijk ander design in dit gebied (ziet er nogal lomp uit) maar gelukkig ook veel minder gevoelig voor shimmyen
    • Zadel: 2* vervangen
    • Wielen: voor 1*, achter 2*
    • Bracketlagerscups: 1*
Zoals gezegd zullen er andere bijdrages volgen; alvast excuses voor het laten vollopen van jullie inboxen, maar denk toch dat het voordeel van bovengenoemde indeling op langere termijn groter is dan het nadeel van extra notificaties het korte termijn; en na het dumpen van de ervaringen tot nu toe wordt ook dat vanzelf beter.

Onderwerp: Zadel, Fizik Arione; oordeel negatief
Het veelgeroemde Fizik Arione zadel zat standaard gemonteerd op mijn JJ Magic. Echter na zo’n 3.5 jaar en 32000km bleek de kunststofschaal onder het zadeldek overlangs gescheurd te zijn. Omdat het zadel lekker zat en een exemplarische fout aannemelijk leek, het zadel vervangen door hetzelfde model. Dat tweede zadel bleek al na minder dan 2 jaar en 20000km exact hetzelfde euvel te hebben.
Als ik nu 100kg+ zou zijn geweest dan zou het misschien nog acceptabel hebben kunnen zijn, maar dat ben ik niet. Naspeuringen op internet gaven aan dat ook anderen dit euvel hebben geconstateerd. Fizik hult zich sinds augustus van dit jaar in stilzwijgen.

Onderwerp: Wiel, Velg, Naaf; Mavic Ksyrium Elite; oordeel: positief, maar …
Mijn JJ werd geleverd met Mavic Ksyrium Elite wielen. De eerste ervaringen waren zeer positief: zeer lichte wielen binnen hun prijsklasse, erg strak, erg licht lopend, weinig platte spaken dus weinig luchtweerstand (al maakt dat met onze snelheden niet uit, maar toch leuk) en mooi om te zien, maar dat is persoonsgebonden. Verder vond ik het elegant dat de functies van “normale” lagers (draaien & zijdelingse speling) bij de Mavic naven strikt gescheiden zijn zodat het bijstellen van zijdelingse speling zelfs met een gemonteerd wiel mogelijk is. Af fabriek waren de wielen zo gespaakt dat bijstellen na de eerste 1000km en ook daarna niet nodig was.
Velg
De eerste aarzeling kwam toen na zo’n 25000km, bij het vervangen van de (originele) remblokjes de velg van het achterwiel behoorlijk uitgesleten bleek te zijn en vervanging van het wiel noodzakelijk was. Dat was me nog nooit overkomen. Vanwege de esthetiek, en omdat het voorwiel toch ook niet vrij was van slijtage,  een complete identieke nieuwe Ksyrium Elite wielset gekocht. Ook bij deze wielset bleek de velg van het achterwiel na 10000km al duidelijk zichtbare sporen van slijtage te vertonen en na 20000km (nog niet het einde van het werkzame leven van dit wiel, maar eind wel in zicht) besloten het wiel als reservewiel te gebruiken. Ook deze keer was het wiel dus bijna versleten voordat de remblokjes aan vervanging toe waren. De enig redelijke verklaring lijkt dat aluminium remlaag op de KE velg nogal zacht is in vergelijking met Shimano remblokjes (originele en Dura Ace vervanging).
Op basis van de “eerste” naaf en een losse Mavic KE velg een nieuw wiel laten spaken, waarmee nu zo’n 9000km is afgelegd met zachtere BBB remblokjes. Hoewel het te vroeg is om definitieve conclusies te trekken, lijkt de slijtage van de velg duidelijk verminderd te zijn (voor de volledigheid: de BBB remblokjes gaan dus geen 25000km mee maar daar kan ik goed mee leven).
Naaf
Zoals zoveel fabrikanten geeft Mavic hoog op over het feit dat zijn naven voorzien zijn van ïndustrielagers. Met mijn industrie achtergrond verwacht ik dan min of meer het eeuwige leven voor zulke naven, want in de (mijn) industrie wordt ontworpen voor een technische levensduur van zo’n 20-25 jaar, groot onderhoud eens in de 3-4 jaar en vervanging van olie/vet toch zeker niet vaker dan eens per 3-6 maanden ofwel 2200-4400 uur. Bij een zeer ontspannen 25km/u op de fiets zou zo’n onderhoudsinterval overeenkomen met 55000 – 110000 km, m.a.w. het eeuwige leven.
De naven van de voorwielen voldoen tot op heden aan de verwachtingen; ook met de naaf van het eerste achterwiel geen problemen (wel later bij hergebruik in het 3e achterwiel, maar daarover later). Ook over de rollagers van het tweede achterwiel niets dan lof.
Echter het “lager” voor het afstellen van de zijdelingse speling aan de freewheel kant (twee platte ringen, 1 in de naaf, 1 op de freewheel-body) gaf meer problemen die zich manifesteerden als bij snelle afdalingen (>50km/u) de benen werden stilgehouden: een uiterst irritant en zeer luid geluid alsof er iets geweldig aansleept plus vibraties in het frame die ook op het zadel goed voelbaar zijn. Het duurde wel even voordat het duidelijk was dat dit “lager” de oorzaak was, maar daarna was de remedie snel gevonden: vet (en geen olie zoals Mavic voorschrijft) op het contactoppervlak tussen beide ringen. Ook het “eerste” lager begon dezelfde verschijnselen te vertonen toen het werd hergebruikt in het derde wiel zoals sommigen van jullie zich misschien nog herinneren van de GBBT 2011; ook daar bleek een beetje vet tot op heden de juiste remedie. M.a.w. nog steeds tevreden over de lagers, al vind ik dat de term industrielagers ongepast.
Oordeel: ik vind Mavic Ksyrium Elite wielen nog steeds aanraders in hun prijsklasse, maar er moeten wel een paar voorzorgen in acht worden genomen: de belangrijkste is uiteraard het gebruik van zachte remblokjes en die voorzorg zou ook wel eens voor andere hightech wielen kunnen gelden. (ik ga er wel vanuit dat Shimano ervoor gezorgd heeft dat hun wielen wel bestand zijn tegen hun eigen remblokjes, maar in welke mate dat ook geldt voor andere merken is mij niet duidelijk ).
Link: Mavic is op zijn openbare website niet al te scheutig met detail informatie over hun producten en als je niet weet wat je te wachten staat is er nogal wat durf voor nodig om toch de gereedschapskist te pakken, maar er is een oplossing: Mavic heeft een “beschermd” gedeelte van hun website met veel meer detail en daar kom je via: http://www.tech-mavic.com/tech-mavic/technical_manual/data/logon.php waarbij je dan de volgende inloggegevens nodig hebt: username:  mavic-com, password: dealer (de link werkte nog toen ik hem controleerde, maar of Mavic dit zal blijven toestaan is aan hun).

Link naar Shimano Service Instructions
Nu we toch met links bezig zijn, de volgende link is een must voor alle eigenaren van Shimano groepen. Zelfs als je niet (graag) sleutelt, zijn alleen de aanwijzingen over hoe je de derailleurs afstelt al de moeite waard om de site te bezoeken en de instructies voor jouw groep te downloaden. De files beginnend met EV geven een Exploded View van het onderdeel (eigenlijk alleen nodig als je van plan bent een onderdeel geheel te demonteren, of als je het gewoon leuk vindt om te weten wat erin zit); de files beginnend met SI bevatten de montage, demontage en afstelinstructies, waaronder ook alle aanhaalmomenten.
http://techdocs.shimano.com/techdocs/index.jsp
Onderwerp: Banden; ProRace, Ultremo, 4000 4-Season, 4000S; oordeel: 4000S
ik heb net weer een ruime 50km toegevoegd aan het toch al niet onaanzienlijke aantal van 11000 die de voorband er al op had zitten; een aardige gelegenheid om mijn ervaringen met verschillende banden in chronologische volgorde de revue te laten passeren.
Michelin ProRace: mijn JJ was af fabriek afgemonteerd met Michelin ProRace buitenbanen en latex binnenbanden, blijkbaar in een poging om een zo laag mogelijke rolweerstand te verzekeren. De prijs die daarvoor moest worden betaald zat hem in de verbluffend korte levensduur van deze band, die binnen 3500km aan vervanging toe was. Misschien dat dat aanvaardbaar is in de Formule 1 van het fietsen, maar deze eenvoudige toerfietser was niet onder de indruk van de balans tussen snelheid en levensduur, dus voor mij: Exit ProRace; ik heb dan ook geen ervaring met de opvolgers ProRace2 en ProRace3.
Michelin Krylion: deze band zit aan het andere einde van de schaal; het is een stugge, slijtvaste band die duidelijk niet is gebouwd voor maximale snelheid. Ten opzicht van de ProRace lag de gemiddelde snelheid zo’n 1km/u lager, al zullen de statistici, terecht, zeggen dat deze observatie de 95% betrouwbaarheidstoets niet kan doorstaan; als gemiddelde gebruiker neem ik dan maar genoegen met 90 of 85% betrouwbaarheid en het gevoel tussen de oren. Na enkele goede ervaringen dus toch maar weer op zoek naar een ander compromis tussen snelheid en levensduur in de vorm van de
Schwalbe Ultremo: om deze band van een “extra” kwaliteitslabel te voorzien, wordt  door de fabrikant benadrukt dat de band handgemaakt is. In mijn ervaring uit dat handgemaakte zich vooral in een zeer wisselende performance.De eerste ervaringen waren redelijk positief met 9000km voor de voorband en 5000km voor de achterband, maar daarop volgde 3600 en vervolgens 3100km voor de achterband, met een uiterst beperkte lekbescherming; met andere woorden nog slechter dan de Michelin ProRace en dus dezelfde conclusie: Exit Ultremo en dus ook geen ervaring met de nieuwe Ultermo
Continental GrandPrix 4000 4-Season: de ervaring met deze band is gebaseerd op eenmalig gebruik als achterband omdat de 4000S niet beschikbaar was; echter met 9500km voor de achterband is het wel een uitstekende levensduur: ik gebruik typisch 2 voorbanden tegen 3 achterbanden, zodat dit vertaald naar voorbanden overeenkomt met een kleine 14000km. In de tussentijd echter een aantal 4000S banden aangeschaft zodat het tot nu toe bij een incidentele observatie blijft; volgens Conti heeft de band een hogere rolweerstand dan de 4000S.
Continental GrandPrix 4000S: ook bij deze band vind je op de verpakking de aanmoedigende opmerking dat de band handgemaakt is; gelukkig betekent dit bij deze band niet dat de levensduur aan de roulettetafel wordt bepaald: de ervaringen tot nu toe: voorbanden: 10000, 11000 en 11060 (maar nog vele km’s te gaan) en voor de achterbanden: 6600, 6000 en 3700 (en still going strong). Bovendien moet ook de rolweerstand wel laag zijn (zoals regelmatig ook in de bandentest van het blad Fiets wordt vastgesteld) want recent heb ik met deze banden mijn op een na hoogste gemiddelde snelheid ooit gehaald en dan ook nog met butyl-binnenbanden.
Conclusie: er is veel voor nodig om mij van deze band (4000S) af te krijgen.
Tip van Maarten: als je de band zo monteert dat de slijtage-indicator bij het ventiel zit, kun je makkelijk (bijv, bij het oppompen) de slijtage in de gaten houden.

Onderwerp: ketting, cassette en smering; oordeel: goed onderhoud loont
Over dit onderwerp is het zelfs zonder statistici duidelijk dat het moeilijk is harde conclusies te trekken. Toch maar een poging mijn ervaring samen te vatten.
Op de eerste plaats de, m.i. onweerlegbare, observatie dat de overgang van 8/9-speed naar 10-speed gepaard is gegaan met een zeer sterke teruggang in de levensduur ven de ketting en daarmee ook van de cassette. Voor de komst van de 10-speed systemen had ik niet eens een caliber om de ketting-slijtage te meten en nu ben ik al blij als ik de 5000km haal (wat dus meestal niet het geval is) en ook op mijn vrachtfiets (9-speed XT) haal ik probleemloos meer dan 5000km maar dan met bagage door bergachtig terrein en vaak onverhard. Weer even terugkomend op mijn industrie-achtergrond: 5000km is dus minder dan 200 bedrijfsuren en bij 30km/u slecht 1 week continu en dat met een motortje van slechts een paar honderd Watt. Met andere woorden wij als fietsers worden dubbel in het pak genaaid door onze vrienden van Shimano en de rest van de fiets-keten. Helaas, we zullen het ermee moeten doen en dus reden te meer om ervaringen uit te wisselen. Ik moet echter gelijk bekennen dat ik vind dat een fiets is om op te fietsen en niet om te poetsen; met name het ketting-onderhoud, en daarmee de ketting-levensduur, lijdt regelmatig onder deze aanpak zoals mag blijken uit de waargenomen levensduur (bij 0.75-1.00% lengteverandering van 2700 tot 5100 km).
Als alternatief zouden we natuurlijk ook kunnen overstappen op een Rohloff naaf met bromfietsketting maar die zullen we dan zelf op de markt moeten brengen.
Alle hieronder beschreven observaties gelden voor de 10-speed Ultegra triple ketting CN-6600, maar ik hoop dat ook bezitters van andere kettingen er iets aan kunnen hebben
Droge vs natte smering: het voordeel van “droge” smering zoals Pedro’s IceWax of DryLube is dat de ketting minder gevoelig is voor het verzamelen van vuil en dat zou de levensduur van de ketting ten goede moeten komen. Niet alleen het oplosmiddel, ook de smerende bestanddelen van deze droge smering lijken echter snel te “verdampen” en als je niet zeeeeer regelmatig (elke 100km of zo iets) de ketting smeert, gaat dat ten koste van de levensduur van de ketting en is 3000km al een hele prestatie. Het voordeel van natte smering is dat de olie beter aan de ketting plakt en na 100km misschien wel vies, maar niet verdwenen is. Voor mij geldt dus dat “natte” smering de voorkeur verdient, maar voor de mensen die hun fiets wat beter onderhouden hoeft dat niet te gelden.
Op basis van de zeer positieve ervaringen met het droge smeermiddel Finish Line Ceramic Wax ben ik recent een experiment begonnen waarbij ik de ketting elke 250km schoonmaak en smeer. De eerlijkheid gebied te zeggen dat de bijgeluiden tot nu toe (de ketting heeft er zo’n 1900km opzitten) aangeven dat zelfs met de keramische toevoeging, een interval van slechts 250km aan de optimistische kant lijkt. Echter het is een wetenschappelijke doodzonde om de regels te veranderen tijdens het experiment, dus ik zit de rit uit en zie wel wat de uitkomst is en of er een vervolg moet komen. Op basis van de indicaties van de caliber vrees ik echter dat dit een van de slechtste resultaten ooit zal worden..
Ketting en cassette: als je de ketting op tijd vervangt, d.w.z. bij een slijtage van zo’n 0.75% (maar ver voor de 1.00%) kan de cassette 2 soms wel 3 kettingen mee. De puristen gebruiken de kettingen om en om voor zeg zo’n 500km om tot een zo gelijkmatige slijtage van zowel ketting als cassette te komen, maar dat is mij te veel werk: eerst de eerste ketting oprijden en daarna de tweede vraagt veel minder werk en is bijna even effectief, ten minste het bevalt mij prima. En zelfs dan hoeft de cassette niet te worden weggegooid, want vaak zijn maar 2 of 3 tandwieltjes aan vervanging toe en die zijn (bij Ultegra) apart uitwisselbaar. Er bestaat een tooltje om de slijtage van cassette-tandwieltjes te meten(Rohloff HG-IG-check) , maar de resultaten daarvan zijn veel minder eenduidig dan bij de ketting-caliber.

Onderwerp: Stuur, Pro Stealth; oordeel: positief
We hebben nu bijna de hele fiets gehad. Het Pro Stealth stuur wijkt af van de gangbare sturen doordat stuur en stuurpen zijn geïntegreerd en doordat het horizontale deel van het stuur ovaal is uitgevoerd. Met name op die stukken dat je met de handen op het stuur kunt rijden geeft dat een veel lagere druk op de handpalmen; of dat een voordeel is, zal iedereen zelf moeten ervaren maar omdat ik regelmatig alleen fiets ben ik er positief over. Met de handen op de remhandles is er geen verschil met “normale” sturen. Verder ziet het stuur er fraai uit, maar dat is ook weer zeer persoonlijk. Nadeel is natuurlijk dat je naderhand niet een kortere/langere of verstelbare stuurpen kunt monteren en ook de prijs is niet echt een voordeel. Oordeel: het is niet gratis, maar dan heb je ook wat.
 
Onderwerp: remblokjes, Shimano, BBB; oordeel: hangt er van af
Om dit onderwerp, dat al in TechNieuws #7 ter sprake is gekomen later makkelijk terug te kunnen vinden, hier nog even als aparte entry in de TechNieuws database.
Shimano remblokjes (in de winkel vind je bijna uitsluitend Dura Ace als vervanging voor “alle” Shimano-groepen) gaan duidelijk veel langer mee dan remblokjes van BBB. Daarbij remmen ze goed. Dus als de velg het aankan (zie #7) dan is er geen reden om niet voor Shimano te kiezen. Echter de Shimano remblokjes zijn zo slijtvast dat sommige velgen er moeite mee hebben en in dat geval komen BBB remblokjes in aanmerking: ze remmen ook uitstekend, maar zijn veel zachter; ze slijten dus harder, maar dat betekent ook dat de velg minder slijt.
 
Onderwerp: droge smering, Finish Line Ceramic Wax; oordeel: niet voor mij
Na mijn zondagmiddagritje op de racefiets het totaal van 2000km met de ketting overschreden (zie TechNieuws # 10). Voordat ik de ketting ga schoonmaken en smeren, toch eerst maar even meten en ja, na slechts 2030km heeft de ketting al een slijtage van meer dan 0.75%. Dit is met grote afstand het slechtste resultaat sinds ik kettingslijtage ben gaan bijhouden en een duidelijk bewijs dat een smeerinterval van 250km bij gebruik van Ceramic wax (en mogelijk ook andere “droge” smeermiddelen) veel te lang is. Als je de voordelen van droge smering toch belangrijk vindt, gebruik dan een veel korter interval, bijv. elke 100km, of misschien zelfs na elke rit. Ik vind dat echter zo onaantrekkelijk, dat droge smering voorlopig in de ban gaat en daar pas weer uit komt als er redelijk overtuigende aanwijzingen zijn dat andere droge smeermiddelen veel beter presteren.
Om verder slijtage aan de cassette te voorkomen (die nu hopelijk 3 kettingen mee kan), heb ik de ketting inmiddels vervangen, gesmeerd met Cyclon MTB Wet Lube, met de bedoeling ook met dit smeermiddel een smeerinterval van 250km aan te houden; ben nu nog vol goede moed en zal t.z.t. berichten over het behaalde kilometrage.
 
Onderwerp: Zadel, Fizik Arione; update; oordeel nog steeds negatief
voor de volledigheid en ter afsluiting van dit onderwerp: Na ruim drie-en-een-halve maand (zie TechNieuws # 4 heeft het Fizik (of liever de importeur AGU) behaagd een antwoord te geven en dat luidt volgens mijn fietsenmaker
Quote
de importeur heeft het zadel bekeken en ze geven geen garantie omdat de fabrieksgarantie termijn van een jaar verstreken is.
unquote
Ik vind dat wel een heel beperkte opvatting van productaansprakelijkheid, te meer omdat er veel problemen met dit zadel zijn (geweest?); einde van Fizik voor mij dan.
 
Onderwerp: Ketting en smering
In november vorig jaar (TechNieuws #13) kwam de teleurstellende ervaring met “droge” smering ter sprake en kondigde ik aan dat er een vergelijkbaar experiment met “natte” smering (Cyclon MTB Wet Lube) zou volgen. Door eerst een onwillige heup en later onwillig weer heeft e.e.a. wat langer geduurd, maar de resultaten zijn er nu: in plaats van een schamele 2100km met droge smering bleek de ketting (Ultegra CN-6600 “triple”) nu 3850km mee te gaan voordat de fatale 0,75% slijtage was bereikt. Deze 3850km is ongeveer het gemiddelde over 9 van deze kettingen en dat is zeer laag vergeleken met de gemiddeld 5500km uit de ketting-test van Fiets (juni 2012). Al eerder was bekend (Op Pad), dat Shimano Ultegra een slecht presterende ketting was, slechter zelfs dan de ketting van de 105 groep. Vandaar nu een test begonnen (met “natte” smering uiteraard) met de Shimano Dura Ace ketting CN-7801, de enige Dura Ace ketting voor triples waarover t.z.t. weer bericht zal worden.
 
Onderwerp: Remblokjes BBB
In TechNieuws #12 aangegeven dat er ook bij Shimano groepen soms reden is te kiezen voor andere dan Shimano remblokjes. Na wat kilometers is er nu wat kwantitatieve informatie beschikbaar over de slijtage van BBB remblokjes: voor gaan die ca. 5000km mee, achter ca. 10000 (ter vergelijk: Shimano: ca. 25000 zowel voor als achter). Hoewel het nog te vroeg is om een definitief oordeel te vellen over slijtage van de velg, lijkt het gebruik van de zachtere BBB remblokjes positief uit te pakken; wordt vervolgd
 
Dura Ace CN-7801 ketting
Zoals gemeld in TechNieuws 26 (juli 2012) ben ik na de teleurstellende ervaringen met de levensduur van Ultegra triple kettingen (CN-6600) een experiment begonnen met de Dura Ace “triple” ketting CN-7801. Helaas moet ik na 2 kettingen melden dat ook deze ketting nog niet echt overtuigt: nog geen 3000km voor het eerste exemplaar en evenmin 4000+ voor de tweede Dura Ace ketting en dat bij netjes elke 250km schoonmaken en smeren. Nog 2 van deze kettingen te gaan en dan maar eens een niet Shimano ketting proberen. Volgens zeggen zou KMC goede kettingen maken en als iemand daar ervaring mee heeft dan hoor ik dat graag.
 
KMC ketting  10SL “Silver”
Na de nogal teleurstellende ervaringen met Shimano-kettingen (zie eerdere berichten hierover in Technieuws)  ben ik ergens in het voorjaar overgestapt op een KMC ketting. De bedoeling was meteen de beste KMC ketting te testen (“gold”), maar die was op dat moment niet leverbaar, vandaar de 10-speed “silver” gemonteerd. Graag had ik het uiteindelijke resultaat met deze ketting gemeld, maar ik ben er niet in geslaagd deze ketting te verslijten voordat mijn nieuwe fiets werd geleverd. Het eind is wel in zicht, maar dat is het al een tijdje zo en bereikt is het einde nog steeds niet. Op dit moment heeft de ketting al het respectabele aantal van 7442 kilometers achter de kiezen en mijn vermoeden is dat het echte einde van deze ketting ergens rond de 8000km zal liggen.
Ten opzichte van de Shimano kettingen is dat echt een volledig andere klasse: sinds ik de slijtage begon bij te houden gingen de 7 Ultegra kettingen gemiddeld 3880 km mee (voor de statistici: standaardafwijking 990km) en de 3 Dura Ace ketting haalden gemiddeld slechts 3550 km (standaard afwijking 540  km). Ik geef toe, het experiment met de KMC ketting is slechts een enkelvoudig experiment, maar het verschil is dermate groot dat zonder voorbehoud kan worden gezegd dat de KMC 10SL “Silver”, ondanks de wat hogere prijs een zeer goede deal is voor 10-speed versnellingen.
Helaas geldt datzelfde volgens het Duitse blad Tour-Magazin (april 2014) niet voor de 11-speed ketting van KMC (KMX 11SL): die scoorde daar in een test duidelijk slechter dan de kettingen van Shimano (Ultegra en Dura Ace) als Campagnolo (Chorus en Record) en was nog eens veruit de duurste ook. Die KMC ketting zit echter wel op mijn nieuw fiets, dus ik zal er zonder meer ervaring mee opdoen en die ervaring t.z.t. via deze weg kenbaar maken