Slider09
Slider08
Slider07
Slider06
Slider05
Slider04
Slider03
Slider02
Slider01
previous arrow
next arrow

It’s lonely at the top

Augustus van een oneven jaar dus tijd voor de tweejaarlijkse bandentest van Tour-Magazine.

En voor de tigste keer in tig opeenvolgende tests is de Continental Grand Prix met afstand de grote winnaar: zowel met binnenband (GP 5000) als tubeless (GP 5000 S TR) levert Continental opnieuw de laagste rolweerstand gecombineerd met de beste bescherming tegen lekrijden en het best gedrag op een natte ondergrond.

Met de (tubeless) tijdrit versie (GP 5000 TT TR) zou je nog een paar Watt kunnen winnen, echter tegen een hoge prijs: zowel letterlijk als mindere lekbescherming en vooral minder kilometers; voor dagelijks gebruik dus geen aanrader.

Het blijft merkwaardig dat geen van de andere fabrikanten (o.a. Schwalbe, Michelin, Vittoria) in al die tijd in staat is geweest in de buurt te komen van het compromis waarmee Continental al jaren succes heeft; maar voor ons wel makkelijk, want je hoeft maar een naam te onthouden.

Wel nieuw is dat Tour deze keer binnenbanden van TPU (thermoplastisch poly‑uretaan) heeft gebruikt i.p.v. de gebruikelijke butyl binnenbanden. Met deze nieuwe binnenbanden wordt het verschil in rolweerstand met tubeless banden vrijwel geheel opgeheven. Voor lagere rolweerstand hoef je nu dus niet meer voor tubeless te kiezen.