Slider09
Slider08
Slider07
Slider06
Slider05
Slider04
Slider03
Slider02
Slider01
previous arrow
next arrow

E-bello

Ondanks het einde van het atb-seizoen vandaag een rit vol atb-noviteiten.
Rond 8.50u. arriveer ik bij de Spar, na een barre tocht vanaf Velp met oostenwind op de neus en een gevoelstemepratuur van rond de -15 graden. Meteen daarna sluit Meinderd aan in zijn standaard kleding maar wel met een glimmende Santos, omgebouwd van ATB naar wegfiets.
Helaas laat de conditie van Meinderd het niet toe om met het ritje mee te gaan. Maar hij is wel benieuwd naar de nieuwe uitrusting van Wiebe dus komt hij even een kijkje nemen. 
Ik beschik vandaag over voldoende (aanvullende) enrgie om de tocht vanuit huis te maken vanwege de luxe van een Merida-testfiets, een gifgroene E-Big-nine, voorzien van Bosch-trapondersteuning. Bepaald niet verkeerd maar helaas slechts leenwerk. 

Voor Wiebe betekent de voortscheidende techniek een nieuwe fase in zijn fiets-leven! Vandaag hebben Ferry en ik de eer om kilometers te maken met Wiebe2.0. Trots als een pauw komt hij rond 8.55u. bij de Spar aanfietsen. Als een koning gezeten op zijn nieuwe E-Cube. Een fraai vormgegeven atb met een geintegreerde Bosch-aandrijiving en ge-styled in kekke kleuren. Schitterend!
Ferry was al even eerder gearriveerd op zijn strakke nieuwe B-Cube, oftewel geen electronica maar gewoon Benen die 100% zelf verantwoordelijk  zijn voor het geleverde Wattage. 
Allemaal voorzien van fantastische spullen, maar hoe staan die benen ervoor?
We besluiten naar Mendel te rijden. In gezelschap van Meindert starten we de eerste kilometers heel rustig, maar als we afscheid nemen van Meindert, het bos indraaien en op de harde paden komen, zet Ferry meteen de sokken erin. Bij de wat stijlere hellingen schakelen Wiebe en ondergetekende over van standje 'Eco' naar standje 'High' en ginnegappend fietsen we heel relaxed achter Ferry aan. 
Ferry heeft zich kennelijk verdiept in trapondersteuningen en lijkt te weten dat extra vermogen slechts tot ca 25 km/u beschikbaar is. Wil je sneller dan moet je het helemaal zelf doen. Dus op de wat langere vlakke stukken gaat Ferry  met de wind in de rug richting de 30 per uur en moeten we maar zien te volgen. Dat valt nog niet mee. Dus ondaks de kou toch nog zweten! We zien enkel zijn achterwerk dus het is niet te zien, maar we hebben het vermoeden dat Ferry met een grote grijns op zijn gezicht voorop gaat. Hij leidt ons over een prachtige route, met daarin gelukkig ook de nodige hoogtemeters en die kosten de B-fietser nu eenmaal de nodige moeite…… en ons dus niet. Daardoor ook voor ons regelmatig reden voor een brede grijns. Die achterstanden maken we glimlachend weer goed.
Binnen het uur en ruim 20 km verder, bereiken we Mendel. Uiteraard vinden we dat we een extra lange pauze wel verdiend hebben. Koffie en appelgebak smaken wederom voortreffelijk.
Aangezien Ferry 4 logerende kleinkinderen thuis heeft wil hij graag met dezelfde snelheid als de heenweg weer naar huis. Zo gezegd, zo gedaan. De E-mannen pakken om en om met gemak de kop en houden het tempo lekker hoog. 
Net na half twaalf bereiken we Dieren en hebben we er ruim 40 km opzitten. Het gemiddelde is boven de 20 per uur gebleven.

Respect voor Ferry, zijn conditie is uitstekend. De E-vuurdoop is meer dan geslaagd. Ik moet mijn fiets morgen weer inleveren maar Wiebe kan ongetwijfeld niet wachten tot de volgende tocht zich aandient. Hij stelt Ferry dan ook voor om, vanwege het weer (!!!), ook aanstaande woensdag maar een atb-tocht af te spreken…..  Ik weet wel beter!

Wiebe, het zij je gegund. Mooie fiets. Geniet ervan. Ik hoop dat je nog jaren in ons peloton blijft.