Slider09
Slider08
Slider07
Slider06
Slider05
Slider04
Slider03
Slider02
Slider01
previous arrow
next arrow

De laatste 5 Technische Nieuwsberichten

  • Onderwerp: Remblok

    Onderwerp: Remblokjes BBB

    In TechNieuws #12 aangegeven dat er ook bij Shimano groepen soms reden is te kiezen voor andere dan Shimano remblokjes. Na wat kilometers is er nu wat kwantitatieve informatie beschikbaar over de slijtage van BBB remblokjes: voor gaan die ca. 5000km mee, achter ca. 10000 (ter vergelijk: Shimano: ca. 25000 zowel voor als achter). Hoewel het nog te vroeg is om een definitief oordeel te vellen over slijtage van de velg, lijkt het gebruik van de zachtere BBB remblokjes positief uit te pakken; wordt vervolgd

     
  • Onderwerp: Ketting

    Onderwerp: Ketting en smering

    In november vorig jaar (TechNieuws #13) kwam de teleurstellende ervaring met “droge” smering ter sprake en kondigde ik aan dat er een vergelijkbaar experiment met “natte” smering (Cyclon MTB Wet Lube) zou volgen. Door eerst een onwillige heup en later onwillig weer heeft e.e.a. wat langer geduurd, maar de resultaten zijn er nu: in plaats van een schamele 2100km met droge smering bleek de ketting (Ultegra CN-6600 “triple”) nu 3850km mee te gaan voordat de fatale 0,75% slijtage was bereikt. Deze 3850km is ongeveer het gemiddelde over 9 van deze kettingen en dat is zeer laag vergeleken met de gemiddeld 5500km uit de ketting-test van Fiets (juni 2012). Al eerder was bekend (Op Pad), dat Shimano Ultegra een slecht presterende ketting was, slechter zelfs dan de ketting van de 105 groep. Vandaar nu een test begonnen (met “natte” smering uiteraard) met de Shimano Dura Ace ketting CN-7801, de enige Dura Ace ketting voor triples waarover t.z.t. weer bericht zal worden.

     
  • Kaarten op de Garmin

    Nog een aantal toevoegingen:

    Ik denk dat je een onderscheid moet maken tussen de kaart(en) die je op je Garmin plaatst en op je PC.

    Openfietsmap (Benelux, Duitsland, Europa)  is zonder meer de duidelijkste kaart voor je GPS apparaat, vooral door de kleurstelling. Het is de kaart die het minste problemen geeft bij het ontdekken op het schermpje van het spoor (route) die je aan het volgen bent, ook al komt het soms voor dat een fietspad op de kaart vrijwel dezelfde kleur heeft als je route. Bedenk dat je vrijwel altijd de kaart sterk ingezoomd hebt staan, zodat je maar op een beperkte afstand van je positie de route ziet lopen.

    Wat het maken van routes en sporen op de PC betreft, is het installeren van meerdere kaarten sterk aan te bevelen, omdat iedere kaart fouten bevat en de drukte op de wegen anders inschat. Je kunt dan ook de kaarten onderling controleren op fouten. Zo kent bijvoorbeeld de Openfietsmap Benelux de Lindelaan in Ellecom niet (het straatje waarin ik woon). Als je meteen voor heel Europa een 2e kaart wilt hebben is de City Navigator Europe een prima kaart. Daarbij gebruik ik ook altijd de online Michelin kaart op http://www.viamichelin.nl/  , wat mij betreft nog altijd veruit de beste kaart die er bestaat (maar helaas niet digitaal verkrijgbaar is). Je zoomt sterk in met het programma Basecamp op de PC om de route en spoor in detail te maken, terwijl je met de Michelin kaart het overzicht behoud.
  • Kaarten voor GPS

    Wat mij betreft is de absolute winnaar OpenFIetsMap, te vinden op http://www.openfietsmap.nl  en dan nu het waarom:

    OpenStreetMap
    Alle opensource kaarten zijn afgeleid van de moeder aller opensourcekaarten, OpenStreetMap. OSM kaarten zijn voor vrijwel alle landen te downloaden, maar de mate van detail verschilt sterk per land. Voor West Europa en de fiets is dat over het algemeen geen groot probleem. Het grootste nadeel van OSM kaarten is dat de installatie van een volgende kaart de installatie van een vorige kaart overschrijft, ook als het om twee verschillende landen gaat. Daarnaast is de kaart niet specifiek voor fietsers gemaakt en is de kleurstelling m.i. ook niet erg fraai. Er is een omweg voor het installatieprobleem, maar omdat deze kaart toch niet de (mijn) voorkeur verdient, zou dat hier te ver voeren

    OpenMTBmap/Velomap
    Deze kaarten zijn afgeleid van de OSM-kaarten, maar meer aangepast voor fietsgebruik. Een groot voordeel t.o.v. de OSM kaarten is verder dat bij gebruik van deze kaarten geen omwegen nodig zijn om meerder kaarten naast elkaar op de PC te installeren omdat de installatieroutine er voor zorgt dat elke kaart zijn eigen unieke locatie/nummer krijgt. Daarnaast worden andere kleuren/wegpatronen gebruikt en lijkt de mate van detail sterk op die van OSM kaarten. Voor de racefiets is velomap te verkeizen boven openmtbmap. Jammer vind ik dat bij beide kaarten sommige weggedeeltes voorzien zijn van een brede band, afkomstig van de een of andere fietsroute en dat maakt de kaart niet fraaier. Kleurstelling van velomap vind ik iets beter dan bij OSM. Voor de volledigheid: http://www.velomap.org/  en http://openmtbmap.org/

    OpenFietsMap
    Dit is een juweeltje: ook afgeleid van OSM maar met een mate van detail die vrijwel even goed is als van de officiële GarminTopo-NLen met de hele Benelux in een bestand of heel Europa in 3 bestanden. Bovendien heeft de OFM een duidelijke en goed afleesbare kleurstelling. De officiële Garmin fietskaarten (de niet langer ondersteunde OnRoute Fietskaart en zijn vervanger de Benelux Cyclemap) vallen hierbij volledig in het niet: http://www.openfietsmap.nl 
    Het verdient wel aanbeveling ook op deze site te kijken naar de aanbevelingen omtrent de instellingen van BaseCamp/MapSource om maximaal profijt te hebben van deze (en andere) opensourcekaart.

    OpenTopoNL
    Voor de volledigheid ook een paar woorden over deze kaart (die op de oorspronkelijke bron niet langer wordt ondersteund, maar in het parallelle circuit misschien nog te vinden is): alweer een variant op de oorspronkelijke OSM-kaarten; gegeven de naam, is deze kaart ronduit teleurstellend en mag m.i. de naam Topo niet dragen want de mate van detail is op het eerste gezicht niet/nauwelijks groter dan van de standaard OSM-kaart van NederlandVerder geen commentaar.
  • Volgens Wikipedia (h

    Volgens Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Bandenspanning) is de definitie van bandenspanning:
    "
    Bandenspanning is de
    overdruk die in de banden van een voertuig aanwezig is. Deze wordt gemeten met een bandenspanningsmeter en uitgedrukt in Bar, KPa (KiloPascal) of PSI (Pound-force per square inch). "
    Ook in het (technisch) spraakgebruik wordt met bar, zonder verdere aanduiding, meestal bar overdruk bedoelt, al gebruiken de puristen natuurlijk liever barg (bar gauge) en bara (bar absolute).
    In dat licht bezien klopt het dus dat de pomp bij 0 begint aan te wi
    jzen; toch nog even doorpompen dus na 7.5 bar, zelfs als dat moeite begint te kosten (al is 7.5 bar(g) of nog wat lager natuurlijk wel comfortabeler).
     

Wil je een nieuwe technische bijdrage op de website zetten, stuur dan een e-mail naar:
clubnieuws@clubbello.nl en verstuur het liefst vanaf jouw e-mailadres dat bij club BELLO bekend is.

Begin de titel van je bijdrage (vakje ‘Onderwerp’) altijd met: [Technieuws] met daarachter de titel.
Bijvoorbeeld: [Technieuws]Bandentest.

Voeg, indien gewenst, in de tekst van de e-mail afbeeldingen en/of foto’s toe.