Slider09
Slider08
Slider07
Slider06
Slider05
Slider04
Slider03
Slider02
Slider01
previous arrow
next arrow

De laatste 5 Technische Nieuwsberichten

  • Onderwerp: Wiel, V

    Onderwerp: Wiel, Velg, Naaf; Mavic Ksyrium Elite; oordeel: positief, maar …

    Mijn JJ werd geleverd met Mavic Ksyrium Elite wielen. De eerste ervaringen waren zeer positief: zeer lichte wielen binnen hun prijsklasse, erg strak, erg licht lopend, weinig platte spaken dus weinig luchtweerstand (al maakt dat met onze snelheden niet uit, maar toch leuk) en mooi om te zien, maar dat is persoonsgebonden. Verder vond ik het elegant dat de functies van “normale” lagers (draaien & zijdelingse speling) bij de Mavic naven strikt gescheiden zijn zodat het bijstellen van zijdelingse speling zelfs met een gemonteerd wiel mogelijk is. Af fabriek waren de wielen zo gespaakt dat bijstellen na de eerste 1000km en ook daarna niet nodig was.

    Velg

    De eerste aarzeling kwam toen na zo’n 25000km, bij het vervangen van de (originele) remblokjes de velg van het achterwiel behoorlijk uitgesleten bleek te zijn en vervanging van het wiel noodzakelijk was. Dat was me nog nooit overkomen. Vanwege de esthetiek, en omdat het voorwiel toch ook niet vrij was van slijtage,  een complete identieke nieuwe Ksyrium Elite wielset gekocht. Ook bij deze wielset bleek de velg van het achterwiel na 10000km al duidelijk zichtbare sporen van slijtage te vertonen en na 20000km (nog niet het einde van het werkzame leven van dit wiel, maar eind wel in zicht) besloten het wiel als reservewiel te gebruiken. Ook deze keer was het wiel dus bijna versleten voordat de remblokjes aan vervanging toe waren. De enig redelijke verklaring lijkt dat aluminium remlaag op de KE velg nogal zacht is in vergelijking met Shimano remblokjes (originele en Dura Ace vervanging).

    Op basis van de “eerste” naaf en een losse Mavic KE velg een nieuw wiel laten spaken, waarmee nu zo’n 9000km is afgelegd met zachtere BBB remblokjes. Hoewel het te vroeg is om definitieve conclusies te trekken, lijkt de slijtage van de velg duidelijk verminderd te zijn (voor de volledigheid: de BBB remblokjes gaan dus geen 25000km mee maar daar kan ik goed mee leven).

    Naaf

    Zoals zoveel fabrikanten geeft Mavic hoog op over het feit dat zijn naven voorzien zijn van ïndustrielagers. Met mijn industrie achtergrond verwacht ik dan min of meer het eeuwige leven voor zulke naven, want in de (mijn) industrie wordt ontworpen voor een technische levensduur van zo’n 20-25 jaar, groot onderhoud eens in de 3-4 jaar en vervanging van olie/vet toch zeker niet vaker dan eens per 3-6 maanden ofwel 2200-4400 uur. Bij een zeer ontspannen 25km/u op de fiets zou zo’n onderhoudsinterval overeenkomen met 55000 – 110000 km, m.a.w. het eeuwige leven.

    De naven van de voorwielen voldoen tot op heden aan de verwachtingen; ook met de naaf van het eerste achterwiel geen problemen (wel later bij hergebruik in het 3e achterwiel, maar daarover later). Ook over de rollagers van het tweede achterwiel niets dan lof.

    Echter het “lager” voor het afstellen van de zijdelingse speling aan de freewheel kant (twee platte ringen, 1 in de naaf, 1 op de freewheel-body) gaf meer problemen die zich manifesteerden als bij snelle afdalingen (>50km/u) de benen werden stilgehouden: een uiterst irritant en zeer luid geluid alsof er iets geweldig aansleept plus vibraties in het frame die ook op het zadel goed voelbaar zijn. Het duurde wel even voordat het duidelijk was dat dit “lager” de oorzaak was, maar daarna was de remedie snel gevonden: vet (en geen olie zoals Mavic voorschrijft) op het contactoppervlak tussen beide ringen. Ook het “eerste” lager begon dezelfde verschijnselen te vertonen toen het werd hergebruikt in het derde wiel zoals sommigen van jullie zich misschien nog herinneren van de GBBT 2011; ook daar bleek een beetje vet tot op heden de juiste remedie. M.a.w. nog steeds tevreden over de lagers, al vind ik dat de term industrielagers ongepast.

    Oordeel: ik vind Mavic Ksyrium Elite wielen nog steeds aanraders in hun prijsklasse, maar er moeten wel een paar voorzorgen in acht worden genomen: de belangrijkste is uiteraard het gebruik van zachte remblokjes en die voorzorg zou ook wel eens voor andere hightech wielen kunnen gelden. (ik ga er wel vanuit dat Shimano ervoor gezorgd heeft dat hun wielen wel bestand zijn tegen hun eigen remblokjes, maar in welke mate dat ook geldt voor andere merken is mij niet duidelijk ).

    Link: Mavic is op zijn openbare website niet al te scheutig met detail informatie over hun producten en als je niet weet wat je te wachten staat is er nogal wat durf voor nodig om toch de gereedschapskist te pakken, maar er is een oplossing: Mavic heeft een “beschermd” gedeelte van hun website met veel meer detail en daar kom je via: http://www.tech-mavic.com/tech-mavic/technical_manual/data/logon.php waarbij je dan de volgende inloggegevens nodig hebt: username:  mavic-com, password: dealer (de link werkte nog toen ik hem controleerde, maar of Mavic dit zal blijven toestaan is aan hun).

     
  • Beste Arione rijders

    Beste Arione rijders,

    Breuken in het schaalbekken van een Arione zadel is een terugkerende fenomeen.
    Ook ik heb een gescheurd zadel.
    Dit exemplaar is overigens aangeschaft in 2004.
    Ook ik een fout achterwerk?
    Of ben ik te zwaar?

    Mijn fietsenzaak vertrouwde mij toe dat dit inderdaad de zwakte was van het zadel;
    ook de metalen bruggen willen nog wel eens breken.
    Dus, waren zijn laatste woorden hierover:

                      "Maar ja ze zitten zo lekker." 
  • Hi Harry, ik rijd oo

    Hi Harry, ik rijd ook met Fysiek Arione, reeds 4 jaar, zijnde ongeveer 45000 km. Geen enkel probleem. Zal wel aan de anatomie van je bibs liggen,….?
     
  • Onderwerp: Zadel, Fi

    Onderwerp: Zadel, Fizik Arione; oordeel negatief

    Het veelgeroemde Fizik Arione zadel zat standaard gemonteerd op mijn JJ Magic. Echter na zo’n 3.5 jaar en 32000km bleek de kunststofschaal onder het zadeldek overlangs gescheurd te zijn. Omdat het zadel lekker zat en een exemplarische fout aannemelijk leek, het zadel vervangen door hetzelfde model. Dat tweede zadel bleek al na minder dan 2 jaar en 20000km exact hetzelfde euvel te hebben.

    Als ik nu 100kg+ zou zijn geweest dan zou het misschien nog acceptabel hebben kunnen zijn, maar dat ben ik niet. Naspeuringen op internet gaven aan dat ook anderen dit euvel hebben geconstateerd. Fizik hult zich sinds augustus van dit jaar in stilzwijgen.

     
  • Onderwerp: Light w

    Onderwerp: Light weight comes at a price

     

    Willem, je hebt me toch weer verrast met de snelheid waarmee je deze rubriek hebt toegevoegd aan de website. Hierbij alvast een eerste bijdrage.

    Zoals sommigen van jullie wel weten, noteer ik mijn ritjes in een eenvoudig spreadsheet met gegevens over datum, afstand, tijd etc. Met een heel klein beetje meer moeite is daar een hoop extra informatie uit te halen, nl. hoe lang gaat een band mee of een ketting en is dat afhankelijk van het type band of de smering van de ketting etc. En omdat ik in een vorig leven researcher ben geweest, leek het mij logisch om die paar extra zaken dan ook te noteren, vooral omdat mijn nieuwe (en huidige) racefiets (Jan Janssen Magic) vele malen meer onderhoudsgevoelig blijkt te zijn dan zijn beide voorgangers (Magneet Sprint ±20jaar en Koga Gents Racer ±10jaar).

    In het kort: bij beide vorige fietsen bleef het onderhoud beperkt tot het incidenteel vervangen van een ketting en cassette, terwijl bij de Jan Janssen vrijwel alleen de groep en het stuur nog niet zijn vervangen. Enig inzicht in het slijtagepatroon is dus met name voor de huidige generatie lichtgewicht fietsen (zeg 7-8kg) veel interessanter dan bij de vorige generaties stalen fietsen van 9-10kg. Bovendien heb ik nu meer tijd dan tijdens mijn werkzame leven en naast de spieren moet toch ook de geest bezig gehouden worden. De eerlijkheid gebied wel om te zeggen dat ik deze extra zaken pas ben gaan bijhouden toen de onderhoudsgevoeligheid van de JJ Magic niet langer ontkend kon worden.

    In de komende bijdragen zal ik mijn bevindingen melden en stel voor daar voorlopig de volgende indeling bij het onderwerp te gebruiken: Onderdeel, Merk, Type (indien van toepassing) zodat de informatie straks bij een rijk gevulde portefeuille toch snel kan worden teruggevonden.

    Omdat bij mijn weten verder geen van de Bello’s op een JJ racefiets rijdt, hier heel in het kort mijn ervaringen om bovenstaand onderwerp te verduidelijken:

    •   Aanschaf april 2006; gereden oktober 2011 ca. 55000km
    • Sindsdien vervangen, anders dan ketting/cassette/banden/remblokjes en kettingblad (voor de volledigheid: geen van deze onderdelen is ooit vervangen op beide andere fietsen):

    o   Frame: na ca. 4 jaar beginnende scheur in schuine buis, vlak bij balhoofdbuis. Nieuw frame duidelijk ander design in dit gebied (ziet er nogal lomp uit) maar gelukkig ook veel minder gevoelig voor shimmyen

    o   Zadel: 2* vervangen

    o   Wielen: voor 1*, achter 2*

    o   Bracketlagerscups: 1*

    Zoals gezegd zullen er andere bijdrages volgen; alvast excuses voor het laten vollopen van jullie inboxen, maar denk toch dat het voordeel van bovengenoemde indeling op langere termijn groter is dan het nadeel van extra notificaties het korte termijn; en na het dumpen van de ervaringen tot nu toe wordt ook dat vanzelf beter.

     

Wil je een nieuwe technische bijdrage op de website zetten, stuur dan een e-mail naar:
clubnieuws@clubbello.nl en verstuur het liefst vanaf jouw e-mailadres dat bij club BELLO bekend is.

Begin de titel van je bijdrage (vakje ‘Onderwerp’) altijd met: [Technieuws] met daarachter de titel.
Bijvoorbeeld: [Technieuws]Bandentest.

Voeg, indien gewenst, in de tekst van de e-mail afbeeldingen en/of foto’s toe.