Slider09
next arrow

De laatste 5 ritverslagen:

• Op zoek naar de regen bij Kootwijk

Door drukte e.d. een verlaat verslag van onze rit afgelopen zondag naar Kootwijk.
    Aan de start stonden Rocus, Ferry, Arne, Maarten en Willem. Ferry stelde voor om naar Kootwijk te fietsen. Daar zou het als enige plek in de wijde omgeving de hele morgen droog blijven. We vertrokken via de Harderwijkerweg en langs het kanaal naar Oosterhuizen, Lieren,  Beekbergen en Ugchelen. Tot vlak bij Assel leek het inderdaad een goede keuze en dat het droog zou blijven.. Daarna gingen de sluizen open. Eethuis Halte Assel bleek niet open en de zeilen boven het terras niet erg waterdicht. Bovendien stroomden de MTB’ers in horden uit het bos om te schuilen. Wie een jasje had trok dat aan, maar werd toch nog doorweekt.
    Net toen het besluit gevallen was om dan maar in de regen terug te keren naar huis en geen koffie te drinken klaarde het wat op. Dan toch maar door naar het Hilletje. We waren nauwelijks onderweg of het begon al weer met bakken uit de lucht te vallen. We hielden vol en bereikten uiteindelijk de gastvrije mensen van het Hilletje. Begripvol werden we ontvangen en kregen zelfs droge handdoeken aangeboden. Wat een service! Het appelgebak en de koffie smaakten voortreffelijk.
    Na een lange pauze (omdat het nog niet echt droog wilde worden) vertrokken we uiteindelijk en gelukkig werd het steeds droger, zodat uiteindelijk de jasje uit konden en we de weg terug weer lekker konden fietsen.
    De terugweg ging via Radio Kootwijk, Hoenderloo, De Woeste Hoeve naar Groenendaal en Terlet. Na het klimmetje naar de Brandtoren zetten we de weg in naar huis.
    Om dat ik langere tijd niet gefietst had en ook een beetje door de kou van de regen viel mij de inspanning best tegen. Wat moeizaam kwamen de laatste kilometers uit mijn benen.
    Achteraf gezien bleek het vrijwel overal redelijk droog gebleven met uitzondering van de omgeving Kootwijk. Niet de allerbeste keuze dus.

• Eén van de 200

Voor Ferry en mij was zaterdag jl. een passieve fietsdag. Want wij waren “tewerkgesteld ” als stempelaars bij de controlepost Oosterbeek van de Vael Ouwe,  locatie De Oude Herbergh. Het was vroeg op want de stempelpost moest om 8.00 uur operationeel zijn. Om 12.30 konden we de post sluiten en waren zo’n 1.000 deelnemers onze stempels gepasseerd. We hebben er best plezier aan beleefd maar niets gaat natuurlijk boven het zelf fietsen en daarom besloten wij zondag met de Bello ’s op stap te gaan. Maar vakantie, ziekte, andere bezigheden of wat dan ook, resulteerde er in dat wij ook zondagmorgen op elkaar waren aangewezen.
    Uit de berg van z’n 200 routes had Ferry er één gekozen met eerst de wind tegen. Dus werd het Deventer maar dan wel op een hele speciale manier. Zutphen klinkt nog wel als aannemelijk. Maar anders wordt het als de route ook over Bathmen voert en je later plaatsen als Lettele en Schalkhaar aandoet alvorens aan de koffie te zitten. De wegen waren rustig en het weer was goed alhoewel de wind wel aardig aan het wakkeren was. Na een kleine 50 kilometer kwamen we aan op de Brink in Deventer voor de koffie. De Brink was vol bezet met kermistenten die nog gesloten waren.
    Bij onze vaste koffietent was er enig gesteggel over de fietsen. Waar wij dat wilden om er zicht op de houden mocht dat niet van de dienstdoende serveerster. Tenzij wij buiten aan het tafeltje plaatsnamen vlakbij onze fietsen. Dus dan maar in de buitenlucht wat goed te doen was.
    Na de koffie met eigen gemaakt appelgebak toverde Ferry een route langs onbekende fietspaden door onder andere weilanden uit de hoge hoed. Twello, Voorst, Wilp en nog wat van die plaatsen passeerden we als het ware achterom met veel draaien en keren maar wel heel leuk.
    Na voor mij kort 80 en Ferry waarschijnlijk even boven de 80 km. kwamen we met een afgerond gemiddelde van 25 km. en mooi op tijd voor de lunch voldaan in Dieren en Ellecom aan.

• Naar Emmerich

De Bello’s maken heel veel mee op diverse fronten: eentje is aan het varen, eentje een volle agenda, Limburgs mooiste, een ander zit in Frankrijk voor zijn 75e verjaardag, anderen hebben last van een knie of tennis en soms is er 1 onvindbaar. En meerdere regenfronten verprutsen de plannen voor een degelijke KBK; die staat nu gepland voor juli, dus als er nog meerijders zijn…!
    Afgelopen zondag 3 man aan de start, net als dinsdag toen uitgeweken werd van de woensdag. Mooie fietsdagen met Teuge en een zonnig Zwiep als pleisterplaatsen. Rondjes van 100 km werden afgewerkt, we gaan een beetje op Frank lijken (dromen we).
    Vandaag 5 Bello’s, Ferry, Meindert, Pieter, Rocus en Willem. We mogen kiezen uit 2 routes, we gaan voor Emmerich.
    Doesburg, Nieuw-Wehl, Wehl, Braamt, Vethuizen, Rafelder, Wals en Megchelen gaan onder onze wielen door voordat we de grens bereiken en via steenslag en Praest de kade van Emmerich oprijden. Een prachtige plek in de zon, Duits gebak en 5 Kanchen Kaffee, uit te schenken uit anderhalve thermoskan. Hele weg de ook dit keer weer pittige wind tegen, dus volgde een zeer gemoedelijke pauze. Met een halve ronde dobbelsteen, als Wiebe erbij was geweest, was dit niet gebeurd!
    Terug via Borghees, Hoog-Elten, langs Beek, door Nieuw-Dijk, Holthuizen en Loil waarna we veilig Doesburg bereikten. Hierna splitsten achtereenvolgens Ellecom en Dieren van de groep en wisten Meindert en ik met 102 km op de teller onze huizen te bereiken.
    Juni wordt voor diverse Bello’s een vakantiemaand, toch zullen er rijders zijn op de zondag (tenzij er een dorpsfeest is), dus kom gerust langs op de zondagmorgen, om 8.30 uur op de bekende plek.

• Niet langs de Oude IJssel; wel naar Dinxperlo

Vanmorgen bij de Spar slechts 4 man aanwezig: Rocus, Wiebe, Ferry en Willem. Helaas moesten we het daar mee doen vandaag. Overigens wel een heel gezellig clubje!
    Afbeelding met tekst, kaart, schermopname, atlas

Automatisch gegenereerde beschrijvingFerry heeft zijn Garmin weer gevuld en somde tochten op van 45 km tot ver boven de 100 km. Eerst leek het Groesbeek te worden, maar dat bleek 119 km te zijn en dat leek enkelen onder ons te ver! Uiteindelijk werd Dinxperlo uitgekozen met een route die geheel langs de oevers van de Oude IJssel tot aan Dinxperlo (Süderwick) gaat. Met Ferry en Willem op kop naar Doesburg en vervolgens net na de Oude IJsselbrug naar het fietspad langs de Oude IJssel. Inmiddels was Willem’s plaats op kop door Wiebe overgenomen. Wiebe zette een paar Watt meer in en kon zo moeiteloos de mindere goden uit de wind houden. Na Hoog Keppel greep Ferry in: we waren van zijn route afgeweken en moesten richting Wehl.
    Inmiddels waren we onraad gaan ruiken want elke keer als we daarna enigszins richting de Oude IJssel gingen fietsen, weken we weer naar het zuidoosten af. Het wed wel duidelijk, dat we misschien wel een route naar Dinxperlo reden, maar niet de route. Overigens bleek het wel een hele mooie route te zijn met zelfs voor mij (ik ben opgegroeid in dat gebied) volkomen onbekende wegen. Na Braamt, Velthuizen, Ziek en Ratelder naar IJsselhunten (wie kent het niet?). IJsselhunten in bekend van het Huntenpopfestival! Zo kwamen we in Ulft en via de Hoge Brug staken we de Oude IJssel over.
    Via Voorst naar Bredenbroek (1200 inwoners, 30 actieve verenigingen en Café – Restaurant Zalencentrum Koenders met Moederdagbrunch. Koffie met appelgebak hadden ze ook. Dus prima genoten. Gedobbeld hebben we ook en met dit stukje typewerk als gevolg. Na de pauze nog een klein stukje richting Dinxperlo om dan af te buigen naar de Heurne en vervolgens naar Sinderen te rijden. Steeds over brede en  rustige weggetjes en inmiddels grotendeels met de wind achter. Hierna lieten we Silvolde links liggen en togen richting Gaanderen om dan weer via de Slangenburg naar IJzenvoorde te rijden. Door de Wassinkbrink naar de Oud-gereformeerde Bezelhorst en de Kruisberg.
    Bij kilometer 77,77 bleek een wesp op Wiebe’s rug geland te zijn. Gelukkig kon deze zonder ongelukken verwijderd worden en konden we verder via café de Tol (stamcafé van Bennie Jolink en Normaal) en het Wapen van Heeckeren richting Hummelo. Voor Hummelo weer een stukje naar het noorden en langs IJsboerderij De Steenhoven en Achter Drempt naar Doesburg. Na Doesburg eerst afscheid van Ferry, toen bij Dieren van Wiebe en tenslotte moest Rocus het laatste stukje alleen naar huis fietsen.
    Ik vond de dik 97km  best flink doortrappen. De anderen hadden daar geloof ik wat minder moeite mee.

• Rondje Kootwijk – Rocus

Drie afmeldingen, stilte vanuit De Steeg, zo sta je dus met vier Bello’s (Ferry, Willem, Pieter en ik) in plaats van acht. Gelukkig hebben we in 2023 in deze samenstelling al eens getraind dus we gaan moeiteloos van start. Niet nadat ik eerst van Ferry zijn lerarenblik heb moeten ondergaan in verband met mijn statement dat wind West2 en Kootwijk een logische keuze is. Bezien vanuit Eerbeek heb ik zeker gelijk, mogelijk dat vanuit Ellecom bekeken een andere route zou zijn gekozen maar ook dan was pal west niet aan de orde geweest.
    Als dank mag ik de route bepalen en besluit via de Apenheul te rijden. Eerst langs het kanaal tot aan Oosterhuizen. Daar linksaf, vanuit een ooghoek de diverse politiewagens en brandweerauto’s en een dakje in het kanaal kunnen bekijken. Zie de app voor de berichtgeving daarvoor. Door Oosterhuizen en Lieren richting Beekbergen, om deze via het bekende Bello-patroon rechts-links, rechts-links te vermijden en uit te komen bij het zandpad naar Het Herenhul. Deze eindigt bij het Gelre Ziekenhuis zodat iedereen weer weet waar we zijn. Vervolgens lukt het Apeldoorn door te komen met slechts 1 stoplicht en deze blijkt op zondag niet te werken. Dus op het gemak naar AGOVV en de Apenheul, waar de bekende klim J.C. Wilslaan ligt. Halverwege de klim staat Ferry te stralen maar democratisch wordt gekozen voor de korte route naar Kootwijk, de klim naar de Echoput wordt niet afgemaakt. In plaats daarvan rijden we door Hoog-Soeren en een prachtig bosgebied om uit te komen in Assel. Spoor over en we zitten op de overbekende Alverschotenseweg, waar een anwb-paddenstoel meldt dat de koffie over 3,2 km op ons wacht.
    Het Hilletje blijkt vandaag erg populair bij de fietsers, zo ontmoeten we daar ook drie Escargots die het ook niet allemaal cadeau krijgen. Wij zijn op tijd voor de vierkante stukken appeltaart, uitgeserveerd door nieuwe medewerkers. Bij het vertrek worden we in het Engels uitgeluid.
    De terugreis verloopt via Radio Kootwijk, om Hoenderloo heen en over de Krimweg, zo komen we uit bij de Woeste Hoeve waar de kopman besluit niet naar de brandtoren maar naar Loenen te rijden. Eerbeek is van daaruit nog een klein stukje alwaar ik als eerste netjes voor de straat wordt afgezet.
    Met 76 km en 284 hoogtemeters een prettige rit, maar met het vooruitzicht over 3 weken van de GBG (voorheen ook bekend onder de naam KBK) met 135 km en La Redoute, moeten we nog wel aan de bak.

E-mail ontvangen als er nieuws op de website geplaatst wordt? Klik dan op de afbeelding hierboven.

Wil je een nieuwe bijdrage op de website zetten, stuur dan een e-mail naar:
clubnieuws@clubbello.nl en verstuur het liefst vanaf jouw e-mailadres dat bij club BELLO bekend is.

Begin de titel van je bijdrage (vakje ‘Onderwerp’) altijd met: [Ritverslag] met daarachter de titel.
Bijvoorbeeld: [Ritverslag]Een mooie zondagmorgen in maart.

Voeg, indien gewenst, in de tekst van de e-mail afbeeldingen en/of foto’s toe.