Het werd hoog tijd want het was al weer meer dan 2 jaar geleden dat de vorige bandentest verscheen in Tour Magazin. Alleen blijkt sindsdien weinig veranderd: de Conti GP5000 is nog steeds de beste band, gevolgd door de Schwalbe Pro One en Maxxis High Road op de derde plaats. In de test wordt gekeken naar rolweerstand, grip, lekbestendigheid (alle drie 30% weging) en gewicht (10% dus). Helaas is slijtage/levensduur/duurzaamheid geen onderdeel van de test.

In een eerdere bijdrage (2019) schreef ik dat ik verwachtte dat de duurzaamheid van de GP5000 ten minste op hetzelfde niveau zou liggen als die van de GP4000 omdat het loopvlak dezelfde dikte zou hebben. Eigen ervaring met de “normale” versie van de GP5000 heb ik niet, maar op basis van de 3000km die ik tot nu toe heb gereden met de tubeless versie (GP5000TL), verwacht ik niet dat ik daar hetzelfde aantal kilometers mee ga halen als eerder met de normale versie van de GP4000; ik denk dat ik al blij mag zijn met 2/3e van de levensduur van de GP4000..

Nieuw in deze test is dat deze keer ook goedkopere banden van de grote bandenfabrikanten zijn meegenomen; ook daar is Conti de nipte winnaar met de Grand Prix, gevolgd door de Specialized S-Works Turbo en de Maxxis Pursuer. De verschillen met de top-banden liggen vooral in rolweerstand en lekbestendigheid.

Helemaal in lijn met de huidige trend werden deze keer de 28mm versies van alle banden getest.

2048060cookie-checkBandentest