Al weer de zesde rit van de eBello’s. Ook deze week weer uitgezet door Rijck. Roel had laten weten een aantal dagen niet lekker in orde te zijn geweest en een week te willen overslaan. Overigens heeft hij na de fietstocht gemeld, dat het weer beter gaat.

Rijck had deze week gekozen voor Londen: Greater London 8 heette de tocht. Klokslag 16:00 vertrokken Rijck en ik voor een aantal rondjes over het uitgezette stratenparcours door London. Start vanaf de Tower bridge en dan over het autovrije parcours door Londen. Er staat flink wat publiek langs de straten om ons aan te moedigen. Langs het Saint James en het Buckingham Palace en dan terug via de Thames-oever. Het is overigens,  zoals  gebruikelijk in Londen, behoorlijk mistig en af en toe regent het flink. Gelukkig is het virtueel en heb ik er in mijn zweethemdje weinig last van.

Vorige week had ik op de Alpes d’Hues het grootste deel voorop gefietst met een maximale voorsprong van meer dan een minuut om vervolgens jammerlijk door Rijck in de laatste kilometers te worden verpletterd. Gelukkig heeft Rijck me zijn tactiek onthult, zodat ik niet weer verrast hoef te worden. Daarom Rijck maar voorop laten fietsen en rustig volgen. Na ruim een half uur verlaten we het stratenparcours en gaan door een tunnel onder de Thames door. In de tunnel fietsen we over planken, die over de vloer zijn gelegd. ‘t Is me niet helemaal duidelijk wat de functie hier van is.

Na de tunnel wacht ons een verrassing, want daar ligt op de South bank ineens Box Hill (ik was in de veronderstelling dat daar een Londense wijk lag en Box Hill vele kilometers buiten Londen lag). Alles is virtueel en dan moet je het uiteraard niet beter willen weten. Een paar honderd meter klimmen! Rustig fietsen we omhoog. Rijck geeft het tempo aan. Enkele kilometers voor de top verschijnt de afstand tot de top in beeld. Nu is het wachten op de explosie van Rijck. Dat duurt even, maar komt dan met grote kracht. Ik heb gelukkig inmiddels ook het grote mes opgezet en explodeer mee. Rijck vergist zich echter in de afstand naar de top, die langer is dan hij verwacht en lijkt mij de sprint te schenken om dan vervolgens opnieuw aan te zetten. Ik meen als eerste over de streep te komen, maar helemaal zeker ben ik er niet van, omdat de camera weg zwenkt om een overzicht te maken, net op het moment dat we over de streep rijden. De laatste paar seconden loopt het wattage bij mij op tot boven de 600.

Na de klim dalen we in een flink tempo af naar de Thames en komen opnieuw door een tunnel met plankieren weer uit op het ons bekende stratencircuit. Daar rijden we de resterende tijd tot we precies een uur hebben gefietst. De eindsprint is dus niet bij een vooraf bepaalde streep, maar op een vooraf bepaald tijdstip. Een vreemde gewaarwording. Ook nu weer, niet geheel onverwacht, een sprint van Rijck op het grote blad. Ik heb vorige week mijn lesje geleerd en heb wat overgehouden voor deze sprint (en op tijd teruggeschakeld naar het grootste verzet).

Volgende week weer een nieuwe ronde en dan weer met zijn drieën (of meer?). Benieuwd waar we dan weer gaan fietsen. Virtueel fietsen heeft zo zijn verrassingen. In mijn eentje fiets ik met het Tacx-programma. Het leuke daarvan vind ik de mogelijkheid om bergen te beklimmen, die ik ooit had willen doen, maar waar het tot nog toe niet van gekomen is. Inmiddels heb ik o.a. de Mont Ventoux gefietst, maar ook de de Mortirolo, Deze laatste had na de (mondelinge) heroïsche beschrijving van Maarten (juni 2017) op mij een magische aantrekking. Dit keer geen sneeuw, maar een lekker zonnetje. Het is een prachtige beklimming. Heel regelmatig (steeds zo rond een procentje of 10) door een prachtig landschap. Best prima te doen, als de klim de helft korter was geweest. De combinatie van hoog hellingspercentage en lange klim maakt deze berg tot een monster. Ik kan me nu goed voorstellen, dat het bij slecht weer inderdaad heldenmoet vraagt om boven te komen. Mijn ontzag voor de power van Maarten is daardoor alleen nog maar verder gegroeid. Ik hoop ooit ooit ooit samen met jullie allemaal deze berg nog eens in het echie te kunnen fietsen.

2047090cookie-checkVrijdagmiddagrit van Zwift-Bello