Lezer voor het verslag van deze fietsdag met je te delen, eerst een woord vooraf. Na een heel bijzondere tijd mag ik als Bello Noord voor de derde keer mee met een GBBT. De vooafgaande keren waren 2011 en 2012. Lang geleden, pracht herinneringen van top sport voor ‘getalenteerde’ laatbloeiers, althans dat geld voor mijzelf, en vooral vriendschap. Die vriendschap, daar kan geen mens zonder, en dat is precies waarvoor ik erbij ben dit jaar en die ik weer in ruime mate krijg. Dat maakt gelukkig! Dank mannen daarvoor!

Nu de dag. Een grijze dag. Een bewolkte hemel met flarden wolken tussen de bergen die Potes omringen. De warmte leek in de nacht te zijn weggewaaid. Er kwam een bericht door van een weerswaarschuwing op de toppen van de bergen waar de dag ons naar toe zou brengen. Enige huiver rilde door het peloton.

Het ontbijt om 8.15, inpakken en banden op spanning gebracht. Voor de mannen was het niet nodig na de briefing van Ferry om spanning te voelen. De spanning was al van de gezichten te lezen. Potes reden we uit en na een scherpe bocht naar rechts, ging het direct omhoog. De belofte van 1300 hoogte meters over een lengte van 26 km was de avond tevoren al onderwerp van gesprek. Welke andere bestijgingen in Europa kenden we met een zelfde lengte? We werden het erover eens dat deze bestijging er mag wezen!

Aanvankelijk een gesloten groep van 12 coureurs, die brak toen na 6 km het stijgings percentage de 6% aantikte. Ferry had ons op pad gestuurd met de berekening dat een goede stijger 12 meter per minuut stijgt, een gemiddelde stijger 10 meter per minuut, de minder getalenteerden minder dus. En zo ging het. De tijden om de top te bereiken, liepen uiteen van 1 uur 43 minuten tot 2 uur 22 minuten! Namen doen er niet toe. Immers het gaat om de reis en niet om het doel! Want wat een mooie reis: volstrekt ongerepte natuur met een fauna en flora, die we natuurlijk helemaal niet op waarde hebben kunnen schatten, maar toch het idee dat er wolven en beren om ons heen hun habitat hebben, is heel bijzonder. En dan is de aanrijtijd van de Puerto de San Gloria op 1609 meter van ondergeschikt belang. En…….het weer was goed! Wisselend bewolkt, geen regen, weinig wind!

Na een korte afdaling was er koffie in Portilla de la Reina. Een vlek omringd door kale rotsen waar het leven hard moet zijn. Desalniettemin kwaliteits koffie en mierzoete lekkernijen in de lokale kroeg. Een plee waar intensief gebruik van is gemaakt. Kortom een topdag voor de herbergier.

Op naar de Puerto de Pandetrave op 1562 meter, 350 hoogtemeters te overbruggen. Aanvankelijk weer in gesloten peloton, dat dan toch breekt bij een percentage of 5. Geen ramp, want ook nu weer een schitterend landschap. Eigenlijk lekker peddelend naar boven gereden. De mierzoete lekkernijen waren eigenlijk de maag nog niet gepasseerd en toch de lunch boven op de pas. Sommigen kregen het brood niet weg. Het was lekker vers, maar toch, de mond is droog, het kauwen gaat dan niet echt lekker en dan biedt een yogurtje uitkomst. Verder was er nu een belangrijk beslis moment. Wie het verslag van gisteren gelezen heeft, weet dat Ferry nog een verrassing in petto had. Welnu, die kwam ter tafel. Gaan we voor de afdaling naar Cain de Valdeon of gunnen we ons het afslaan naar rechts in Cordinanes de Valdeon waardoor de tocht werd ingekort met ongeveer 400 hoogte meters? Welnu het werd het laatste. Goed besluit volgens deze cribent!

Dus gestart met de beklimming van de derde col van de dag, de Puerto de Panderruedas. Een heerlijk klim met op het einde wat stukjes van tegen de 10 %! Prima, echt prima! Beetje pijn, maar ook wel weer goed na het besluit om onze dag stijging van 2700 naar 2300 hoogte meters terug te brengen.

Daarna fantastische afdaling in loei hoog tempo naar Riano. Riano: een rare plaats. Ligt aan een stuwmeer, lijkt geen historie te hebben. Uit de grond gestampt beton om de inwoners van de ondergelopen dorpjes te voorzien van een woning? Ik weet het niet.

Goede slaaplocatie waar Willem van Arragon net met de taxi was aangekomen om zich bij ons te voegen. Morgen van start met 13 coureurs en Theo, chauffeur en zorgzaam mens!. Gaaf! Allemaal beste fiets makkers! DANK!

2021410cookie-checkPotes – Riano