Met voor de verandering 5 minuten vóór half negen verwachtte ik de eerste te zijn gistermorgen bij de Spar. Maar nee hoor, daar zit Bello Meindert al lekker in het zonnetje te wachten op de rest van de club. Tevens valt mijn oog op een rode Audi die de oprit van de Spar opdraait.  Dat zal toch niet Harry zijn? En ja hoor. Harry was vroeg wakker zei hij en dus waarom niet een ritje naar het Oosten ondernomen? Daarna kwamen Willem,  Pieter en Ferry gezamenlijk,  en Rocus  ( de laatste twee  op deze super zomerdag nota bene met windbescherming ) aanrijden. 7 Bello’s dus.
Dit jaar mogen we daar al blij mee zijn. Dat is wel anders geweest. Het kwam ook onderweg ter sprake. Waar waren Roel, Ruud, Maarten, Arne, Arre, Jan, Ton en Aart om er maar eens een handvol  afwezigen te noemen? En gastfietsers Henk uit Ellecom/Rheden en Henk uit Brummen.
Vakantie? Ziek? Geblesseerd? Verval? Onderdrukking? Werk? Of gewoon geen zin? Aan het weer kon het deze zondag niet liggen. En met het voorstel van Ferry om een ritje Vierhouten te doen ook niet.
Dus ging het gezelschap langs het Kanaal die richting op met Ferry en Pieter ( ergens anders in het peloton voelt hij zich niet meer op zijn plaats ) op kop met een heel stevig tempo. Zo stevig dat het peloton al vlot begon te scheuren hetgeen voor Meindert, met de 115 km. rit van de Veluwerijders  van de dag ervoor nog in de benen, reden was om af te haken.
Langs fietspaden, betonwegen door weilanden en boerenweggetjes schieten de plaatsnamen Apeldoorn, Wenem, Wiesel en weet ik welke plaatsen nog meer aan ons voorbij. Achter in het peloton praat Harry ( alsof er niet hard gefietst wordt ) iedereen bij die maar iets wil weten over wielen, banden, levensduur, kransjes, het verschil in racefietsen en comfortabele fietsen, kortom over alle technische ( maar ok andere )  zaken waarin hij zo goed is en je bij hem terecht kunt.
Pieter en Ferry koersen onderwijl onverminderd door met Willem, Rocus en Wiebe in het wiel en Harry keuvelend tussen de linies.  
Met uitzondering van Wiebe moeten ze ook wel, want de LBL en vooral de GBBT zit er immers aan te komen en dus moeten er kilometers worden gemaakt. Maar de gedrevenheid die elf jaar geleden door de deelnemers  bij de voorbereiding op de 1ste GBBT door de Pyreneeën aan de dag werd gelegd ontbreekt nu nog een beetje.  Er is nog tijd maar de Bello-Bus biedt maar ruimte voor 2 personen. Dus mannen, reserveer die zondagmorgen voor de Bello-ritten. Zeker zij, die straks de LBL en/of de GBBT moet fietsen.
Met de laatste kilometers voor de koffie langs de heuvelige, met bos omzoomde Gortelseweg, waar we met 47 km. op de teller het hart van de Veluwe bereiken doen we de eerste de beste uitspanning in Vierhouten aan voor de koffie. Met appeltaart en bosvruchten onder de parasol is het genieten van deze mooie dag en de sport die ons zoveel plezier verschaft. We staan daar niet alleen in. Wel menen we dat het bij voorgaande bezoeken drukker was dan vandaag. Totdat we na de pauze op de fiets stappen en het van fietsers vergeven terras voorbij fietsen waar we anders ook altijd landen. Nou ja, de koffie en het gebak smaakten op het nieuwe adres ook prima.
Na de koffie hervatten we in dezelfde slagorde de GPS-route en passeren o.a. Elspeet waar kerkgangers, waaronder mooie meiden met nog mooiere hoedjes onze aandacht trekken en ons nog enig christelijk besef bijbrengen. Daarna volgt Uddel met de wetenschap dat net buiten het dorp de klim tot aan de Amersfoortseweg  van 5,5 km. en 60 hm. begint. Eigenwijs werd door enkelen de openbare weg verkozen voor het naast de weg liggende fietspad. Schrijver dezes was Ferry en Harry aldra uit het oog verloren. Ook Willem verdween aan de horizon. Ik kon enige tijd mee in het wiel van Pieter die ook het fietspad had verkozen, maar ook hem moest ik laten gaan. Rocus fietste op de openbare weg en hoopte ik nog voor te kunnen blijven. Maar ook hij fietste mij zonder scrupules  voorbij. Tsja, over verval gesproken. Na 13 minuten klimwerk sloot ik aan bij de Bello ’s die op de kruising stond te wachten.
Nadien was het vooral afdalen, van Hoog-Soeren naar Assel, met veel fietsende medeburgers die, zo denken wij, wij de stuipen op het lijf heben gejaagd met onze snelheid over het smalle toeristische fietspad . Verder dan maar weer langs de spoorlijn naar Ugchelen waar onderweg gestopt moest worden voor het repareren van een lekke band die Willem opliep.
Na Beekbergen, Loenen, Eerbeek en Laag-Soeren  arriveerden we rond 13.00 uur in Dieren met, op mijn teller, 98,60 km. een rijtijd van 3.31.00 uur een gemiddelde van 28,03 km. en 270 hm. Een mooie rit die zeker voor herhaling vatbaar is.
      

 
2022170cookie-checkVierhouten