Inmiddels zijn we bijna anderhalf jaar verder en volgens Tour-Magazine zijn verschillende onafhankelijke onderzoeken elk tot de conclusie gekomen dat de verwondingen van Ventoso onmogelijk door een remschijf veroorzaakt kunnen zijn. Een vraagje voor de complotdenkers: zou het toeval zijn dat Ventoso met Campagnolo reed en dat Campagnolo op dat moment nog ver was van een productierijpe schijfrem?
De verwachting is dan ok dat de UCI binnenkort zal aankondigen dat de testperiode in 2017 (met enkele cosmetische aanpassingen als face-saver voor de UCI) wordt hervat met als doel formele goedkeuring voor het seizoen 2018 of 2019.
Ook op het technisch-politieke vlak hebben de ontwikkelingen niet stil gestaan en zijn partijen het er eens geworden over de specificaties voor de neutrale materiaalwagen: schijven (voor en achter) krijgen een diameter van 160mm en wielen worden uitgerust met steekassen van 12mm diameter. Profteams mogen afwijkende maten gebruiken, maar kunnen dan geen ondersteuning krijgen van de neutrale materiaalwagen en daarmee is dus de de facto standaard voor de toekomst bij de profs, en daarmee ook voor de consumentenmarkt, gezet. Wellicht iets om rekening mee te houden als de aanschaf van een racefiets met schijfremmen op korte termijn wordt overwogen.
Zelf heb ik intussen last van de wet van de remmende voorsprong met schijven van 140mm en snelspanners, maar ook daarmee valt goed te leven.