Eerste rit op race-fiets 2006 Even voor negen uur kwam ik met onze gewaardeerde gastrijder Rijck bij de Spar in Dieren aan. Daar stond Ton al te schuilen onder het afdakje. Al gauw waren we met een groot gezelschap:zo zagen we August weer eens en ook onze revalidanten Willem en Wiebe waren weer van de partij. Met Rocus, Coen,Pieter en Ferry waren we dus met 10 fietsers. Zoals al eerder afgesproken zouden we naar Vorden rijden. Het wandelaars duo W&W kreeg gezelschap van Pieter en August. Ze gingen via een korte route door Brummen. De rest zou via Doesburg en Hengelo rijden. Aanvankelijk hadden we even wind tegen op weg naar Doesburg, maar geleidelijk kregen wij het makkelijker. Het tempo lag zeker voor een eerste rit erg hoog. Misschien was het omdat we al zo lang op beter weer hadden moeten wachten. Na Hengelo richting Varssel ging het tempo op een prachtig gladde weg door het spervuur aan demarrage enorm omhoog. Vlak voor Vorden draaide we tegen de wind in. In een mooie waaier gingen we op Vorden aan, totdat Ferry een lekke band kreeg. Deze werd uiterst professioneel en zorgvuldig gerepareerd, wat ook niet anders kon als je op het prachtige commentaar van de omstanders afging. Bij Hotel Bakker aangekomen was de andere groep al aan zijn 2e kop koffie begonnen. Enigszins vertraagd door een MELKTAP waren ze toch veel eerder dan wij aangekomen. Toen zij vertrokken sloot Ferry zich bij hen aan om sneller thuis te zijn. Hij wist toen al wel, dat wij over Lochem naar huis zouden fietsen. Maar hij wist net als wij niet, dat we dan door een enorme berg wind heen moesten trappen. Solidair kop-over-kop rijdend ging het tocxh nog met een flink tempo tegen de wind in, maar ik heb Ton nog nooit HELP horen schreeuwen omdat hij vrijwel niet meer door de wind heen kwam. In Zutphen aangekomen hebben we even voor onze gast een touristische route door de binnenstad en over de markt gereden. Via de oude brug en Oeken(met cafe “de Vrolijke Frans”) kwamen we tenslotte bij het Kanaal, waar Coen en Ton via Laag-Soeren naar huis zijn gereden. Heel knap Ton; 17 km heen en 17 km terug extra! Bij iedereen was het beste er toen wel af, maar deze eerste tocht op de racefiets had toch weer veel gebracht: snelheid, demarrages, harken en stoempen, heerlijke koffie bij Bakker etc. Ik verheug me al op de volgende tocht. Roel